Tarkett lanserar system för återvinning av textila golv

Tack vare ny teknik som utvecklats av Tarkett i samarbete med Aquafil, öppnas dörren för återvinning av upp till hälften av de ca 2 miljoner kvm textila golvplattor som läggs i Sverige varje år. Det nya systemet ReStart Textil innebär en potentiell klimatbesparing om ca 6 000 ton CO2 årligen. Systemet är redan i drift och i ett av de första projekt som har identifierats kan ca 4 000 kvm golv nu komma att samlas in för återvinning.

Tarkett har jobbat med återvinning av plastgolv i Sverige i över 20 år och lanserar nu ett system för att även återvinna textilgolv. Vid Tarketts anläggning i Waalwijk, Nederländerna finns ny teknik på plats där man löst de tekniska utmaningarna med att separera garnet från resten av textilplattan och samtidigt behålla en hög kvalitet på materialet. Utvecklingsarbetet har skett i nära samarbete med den italienska fibertillverkaren Aquafil.

– Tarkett vill vara med och driva på omställningen till ett klimatneutralt samhälle. Att kunna utvidga golvåtervinningen i Norden till att även omfatta textila golv är ett betydande steg mot att realisera en cirkulär ekonomi för golv och vi är stolta över att vara pionjärer inom detta område, säger Dag Duberg, nordisk hållbarhetschef på Tarkett.

Det som omfattas av ReStart Textil är textila golvplattor med PA6-garn, en vanligt förekommande nylonkvalitet som används till ungefär hälften av alla plattor som säljs i Sverige varje år. Tillsammans med Vasakronan har Tarkett redan identifierat ett projekt med ca 4000 kvm som nu kan samlas in för återvinning i samband med att Skatteverket renoverar sina lokaler i Sundbyberg.

– Att kunna lansera ett nytt återvinningssystem och redan från start hitta ett så pass stort återvinningsprojekt är fantastiskt. Ett bevis på att återvinning och cirkulär ekonomi är på riktigt. Vi ser mycket fram emot att genomföra detta arbete tillsammans med Vasakronan, avslutar Dag Duberg.

Plattorna skickas till Tarketts anläggning i Nederländerna där garnet separeras med den nya tekniken. Renhetsgraden blir över 95 %, vilket är en förutsättning för att det ska kunna återvinnas. Aquafil kan sedan tillverka ECONYL®-garn, som består av 100 % återvunnet material, som i sin tur t ex kan användas till nya textilgolv. Dessutom kan Tarketts baksidor med EcoBase återvinnas. De är utvecklade för återvinning och har funnits på marknaden i flera år. För varje kvadratmeter textilgolv som återvinns sker en klimatbesparing om ca 6 kg CO2, är det dessutom ett golv med en EcoBase-baksida ökar besparingen till ca 8 kg CO2.

Fastighetsägare och andra som vill skicka gamla golv för återvinning kan göra det genom att ta kontakt med Tarkett.

Presskontakt:

Dag Duberg
Hållbarhetschef Norden
E-post: dag.duberg@tarkett.com

Kerstin Lagerlöf
Marknadschef Sverige
E-post: kerstin.lagerlof@tarkett.com

Om Tarkett Tarkett har tillverkat golv i Sverige sedan 1886 och marknadsför idag golv- och väggmaterial för såväl hemmiljö som design- och funktionslösningar för offentlig miljö. Med 33 produktionsenheter och 12 500 anställda är Tarkett en av de största golvtillverkarna i världen. 2019 omsatte företaget 3 mrd Euro och varje dag säljs det ca 1,3 miljoner kvm golv till kunder i över 100 länder. I produktportföljen ingår bl a trä, plast, laminat, linoleum samt textila golv. Tarkett arbetar långsiktigt med hållbarhet och verkar för en cirkulär omställning i samhället. Sedan 2011 tillämpas principerna för Cradle to Cradle® för att skapa golvlösningar som har en positiv inverkan på människors inomhusmiljö och på vår planet. Tarkett är noterat på Euronext och har sitt huvudkontor i Paris. För mer information, besök tarkett.se.

Taggar: