Tarkett tillsätter Niclas Wullt som ny Vice President Nordic Area

Tarkett har tillsatt Niclas Wullt som ny Vice President Nordic Area, vilket inbegriper att leda det svenska försäljningsnätverket som Sverigechef. Niclas ansvar är de nordiska försäljningsnätverken som under 2019 omsatte ca 2,5 miljarder kr. Hans uppdrag är att bland annat utveckla Tarkett inom viktiga nyckelsegment och att styra Tarkett mot att bli ett mer hållbart och fullt ut cirkulärt företag.

– Att få leda en verksamhet som visat att förändring är möjlig och att lönsam cirkulär ekonomi är på riktigt är väldigt inspirerande. Tarkett är och ska fortsätta att vara den ledande svenska aktören inom sin bransch i att driva utvecklingen mot hållbarhet och en cirkulär omställning. Det är bra för planeten, men det är även något vi ser komma som ett starkt krav från våra kunder, vilket gör det till en fråga om konkurrenskraft, säger Niclas Wullt, Vice President Nordic Area Tarkett.

Niclas Wullt kommer innan Tarkett från ledande positioner inom Saint Gobain, Skanska och Electrolux. Han är civilingenjör från KTH och har en Master i Business Administration från Henley Management College, London.

Tarkett är ett av världens ledande golvföretag och har producerat golv i Sverige sedan 1886. Idag har Tarkett ca 700 anställda i Sverige, spritt över två fabriker i Ronneby och Hanaskog och ett försäljningsnätverk.

– Tarkett i Sverige är ett väldigt välskött företag och vi har en stabil verksamhet. Samtidigt kan vi se att när vi nu går mot en omstart av samhället finns nya trender och behov, som ökat arbete hemifrån och investeringar i sjuk- och äldrevården. Dessa förändringar behöver vi vara snabba på att möta. Det finns ett stort och viktigt arbete framför oss, avslutar Niclas Wullt.

Kerstin Lagerlöf, Marknadschef, Tarkett Sverige
Tel +46 70 300 19 28, e-post: kerstin.lagerloef@tarkett.com

Erik Persson, The Labyrinth
Tel +46 70 385 82 50 , e-post: erik.persson@thelabyrinth.se

Tarkett har tillverkat golv i Sverige sedan 1886 och marknadsför idag golv- och väggmaterial för såväl hemmiljö som design- och funktionslösningar för offentlig miljö. Med 33 produktionsenheter och 12 500 anställda är Tarkett en av de största golvtillverkarna i världen. 2019 omsatte företaget 3 mrd Euro och varje dag säljs det ca 1,3 miljoner kvm golv till kunder i över 100 länder. I produktportföljen ingår bl a trä, plast, laminat, linoleum samt textila golv. Tarkett arbetar långsiktigt med hållbar het och verkar för en cirkulär omställning i samhället. Sedan 2011 tillämpas principerna för Cradle to Cradle® för att skapa golvlösningar som har en positiv inverkan på människors inomhusmiljö och på vår planet. Tarkett är noterat på Euronext och har sitt huvudkontor i Paris. För mer information, besök tarkett.se.

Taggar:

Citat

Att få leda en verksamhet som visat att förändring är möjlig och att lönsam cirkulär ekonomi är på riktigt är väldigt inspirerande. Tarkett är och ska fortsätta att vara den ledande svenska aktören inom sin bransch i att driva utvecklingen mot hållbarhet och en cirkulär omställning. Det är bra för planeten, men det är även något vi ser komma som ett starkt krav från våra kunder, vilket gör det till en fråga om konkurrenskraft.
Niclas Wullt, Vice President Nordic Area Tarkett