• Tarkett AB/

Ung Svensk Form-vinnaren Gustav Winsth skapar objektkollektionen Cross Section tillsammans med Tarkett

Formgivaren Gustav Winsth har skapat Cross Section, en serie objekt gjorda av produkter från Tarketts Circular Collection. Materialen har monterats i lager på lager och visas i det “tvärsnitt” som inspirerat till utställningens titel. Kollektionen består av en hylla, en bänk, en skärmvägg och en skål tillverkade av de återvinningsbara vinylmaterialen iQ Granit och iQ Eminent.

Gustav Winsth är utbildad maskiningenjör och tog examen från Beckmans Designhögskola 2021. Han är en av vinnarna av Ung Svensk Form 2022 och är känd för sina referenser till gatumode. Hans design är högljudd med högt satta krav på material och återvinning.

Gustav Winsth visar på ett nytt sätt att med rätt material kan design vara färgstark och extravagant utan att kompromissa med hållbarheten, säger Kerstin Lagerlöf, Marknadschef på Tarkett Sverige.

Till kollektionen Cross Section ville Gustav skapa tredimensionella objekt av ett tvådimensionellt material och på så vis fånga organiska former. Olika monteringstekniker har använts för varje produkt men den gemensamma nämnaren är att materialet monterats lager på lager. Materialen visas i genomskärning, vilket har inspirerat till utställningens titel.

Inget ligger platt. Produkterna tar plats. Jag vill att besökarna ska upptäcka nya sidor av materialen, se hur de har satts samman och förhoppningsvis inspireras till att använda dem på nya sätt, säger Gustav Winsth.

Kollektionen består av fyra objekt, en hylla, en bänk, en skärmvägg och en skål. Formerna är framtagna i 3D-program och producerade av Tarketts tekniker i Ronneby.

Maximalistisk design och hållbara material
Cross Section är ett exempel på maximalistisk design som en motreaktion på skandinavisk minimalism. De hållbara materialen inspirerade Gustav till att, troget sin stil, maximera volym, tillverkningstekniker och färg. Objekten kan tas isär och alla komponenter kan återvinnas, något Gustav vill ska synas i designen. Hyllan som ingår i kollektionen består av 100 lager iQ Eminent som har skurits ut i olika storlekar och monterats som en topografi. Skålen, som är fylld av återvunna granulat, är tillverkad av ihoplimmade lager av iQ Granit i 12 olika nyanser.

Att materialen är hållbara är extra viktigt när man jobbar med influenser från t.ex. sneakers-design som annars skulle kunna ses som det ultimata uttrycket för konsumtionshets, säger Gustav Winsth.

Cross Section visas på Tarkett Ateljé, Rosenlundsgatan 40 på Södermalm i Stockholm under senare delen av maj och början av juni, med start under Stockholm Creative Edition 18–21 maj.

Om Tarkett Ateljé
Tarkett Ateljé är utformat av Note Design Studio och invigdes i juni 2021. Det är en ny typ av showroom som inte bara är ett materialbibliotek utan är tänkt som en plats för möten och samarbeten kring cirkulär ekonomi och hållbar utveckling. I nya utställningen Fragments har Note Design Studio klätt Tarkett Ateljé i årets stora cirkulära materialnyheter – återvinningsbar linoleum och vinyl. Fragments är inspirerad av de granulat som ger Tarketts iQ-golv dess estetiska uttryck och unika egenskaper.

Om nya iQ Granit & iQ Eminent
I april lanserades nya iQ Eminent och iQ Granit, återvinningsbara vinylgolv som är tillverkade i Ronneby. iQ-materialen har utvecklats för att möta de höga kraven på slitstyrka i offentliga miljöer och används också i inredningsprojekt där design och cirkularitet är i fokus. De nya kollektionerna kan beställas med bio-attribuerad råvara som alternativ till fossilbaserad vinyl, vilket ger en klimatbesparing på hela 36 %.

Bilder och pressmaterial hittar du här

Tel +46 8 625 19 28, e-post kerstin.lagerlof@tarkett.com

Sara Ekwall, PerPR
Tel +46 76 647 22 42, e-post sara@perpr.se.

Tarkett har tillverkat golv i Sverige sedan 1886 och marknadsför idag golv- och väggmaterial för såväl hemmiljö som design- och funktionslösningar för offentlig miljö. Med 34 produktionsenheter och 12 000 anställda är Tarkett en av de största golvtillverkarna i världen. 2021 omsatte företaget 2.8 mrd Euro och varje dag säljs det 1,3 miljoner kvm Tarkettgolv till kunder i över 100 länder. I produktportföljen ingår bl a trä, vinyl, linoleum, laminat samt textila golv. Tarkett arbetar långsiktigt och strategiskt för att minska resursuttag och klimatpåverkan genom cirkulär ekonomi, baserat på principerna för Cradle to Cradle® och filosofin Tarkett Human-Conscious Design®. Målet är att skapa en positiv inverkan på människors inomhusmiljö och på vår planet. www.tarkett.se