Restaurangfestival i världsklass till Stockholm

Report this content

6-8 september arrangeras världens främsta restaurangfestival på Riddarholmen i Stockholm. Taste of Stockholm blir det största publika arrangemanget för svensk gastronomi på högsta nivå. Under tre dagar får besökarna uppleva det främsta landet har att erbjuda i mat och dryck – på en och samma plats.

Fredag den 6 september 2013 öppnar Taste of Stockholm sina portar på Riddarholmen. De internationella Tastefestivalerna har sedan 2004 gjort succé över hela världen från London till Sydney och Mumbai. När festivalen nu arrangeras i Sverige för första gången får besökarna tillgång till landets högsta gastronomi på bara en armlängds avstånd.

Under Taste of Stockholm kommer flera restauranger att laga sina signaturrätter så att festivalgästerna kan prova sig igenom flera olika kök under sitt besök. Några av dessa är Restaurang Jonas, Sjömagasinet, 19 Glas, Adam & Albin Matstudio, Farang, Gaston, Brydlings och Indian Garden. Festivalen besöks även av kockarna Björn Frantzén, Daniel Berlin och Niklas Ekstedt som alla driver restauranger med egna namn, Anton Bjuhr och Jacob Holmström från Gastrologik, Danyel Couet från F12, Magnus Ek från Oaxen, Johan Jureskog från AG/Rolfs Kök, bagaren Sebastién Boudét, konditorn Daniel Roos samt Klas Lindberg, Årets Kock 2012. Dessa så kallade Taste Experts kommer bland annat att laga mat i speciella pop-up restauranger samt utbilda och inspirera besökarna.

För de som är extra intresserade och vill lära sig ännu mer om mat och dryck finns alla möjligheter under festivalen. Genom att boka plats på Electrolux Chef’s Secret får deltagarna handgripligen laga mat tillsammans med kända kockar. Ett större format är Electrolux Taste Theater där kockarna visar sin matlagningskonst på scen under ledning av Elin Peters. Festivalens Master Classes består bland annat av föreläsningar och dryckesutbildningar av Andreas Larsson och Michel Jamais.

– Svensk gastronomi är i absolut världsklass samtidigt som intresset för mat och dryck aldrig varit större. Med Taste of Stockholm vill vi därför skapa en mötesplats där besökarna får prova, njuta och lära sig av de främsta inom området, säger Anders Sewerin som tillsammans med Johan Turesson står bakom arrangemanget.

Inom festivalområdet finns även en Market Place där besökarna kan handla delikatesser direkt av lokala producenter och importörer för att ta med sig hem. I anslutning till Market Place finns en scen där intressanta småproducenter och importörer håller föredrag kring mat och dryck.

Taste of Stockholms huvudsponsor och partner är Electrolux som har närmare hundra års erfarenhet av nära samarbete med professionella restauranger och flera av världens främsta kockar. Det är ett naturligt samarbete då de flesta av stjärnkockarna på plats använder Electrolux dagligen i sina restaurangkök.

Festivalen går av stapeln 6-8 september på Riddarholmen och programmet med deltagare fylls på löpande. Biljetter till festivalen säljs via Ticnet.

För mer information kontakta:
Anders Sewerin, Taste of Stockholm
Mail: anders@sewerin.nu

Gabriella Picano, pr-ansvarig Electrolux
Mail: gabriella.picano@electrolux.se
Mobil: 0722-309 419

Om Taste of Stockholm:
Taste Festivals är världens främsta restaurangfestival som årligen genomförs över hela världen från Kapstaden, Melbourne och Dubai till London och Mumbai. Den 6-8 september 2013 går den första svenska Taste-festivalen av stapeln på Riddarholmen i centrala Stockholm. Flera av landets topprestauranger kommer att servera besökarna det absolut främsta Sverige har att erbjuda i matväg. Taste of Stockholm kommer även ett servera ett stort utbud av drycker från champagne till mikrobryggt öl.

www.tasteofstockholm.nu

Det går även att följa Taste of Stockholm på Facebook för löpande information:
www.facebook.com/TasteOfStockholm

Taggar: