Standard- och innovationspris till TATAA Biocenter

Report this content

TATAA Biocenter och konsortiet SPIDIA4P erhåller 2021 års Standard+Innovationspris, som utdelas av det europeiska standardiseringsorganet CEN│ELEC. Priset utdelas årligen till ett forsknings- och innovationsprojekt som bidragit framgångsrikt till standardisering. I år utsågs projektet SPIDIA4P, med svenska TATAA Biocenter, som med stöd från Europeiska unionens forskningsprogram Horizon 2020 utarbetat metoder för standardisering av molekylära analysmetoder. Arbetet har lett till fler än 15 internationella (ISO) och europeiska (CEN) industristandarder, som nu utgör riktlinjer för hur molekylära analyser ska utföras. TATAA Biocenter har bidragit främst till analyser av nukleinsyror, innefattande ISO 20395:2019, som reglerar kvantitativa analyser av nukleinsyror med PCR, vilket är aktuellt för analys av sars-cov-2 virus. Denna standard har gjorts tillgänglig kostnadsfritt under pandemin.

TATAA Biocenter är ett av Europas främsta laboratorier för analys av nukleinsyror, och tog fram PCR-analys för sars-cov-2 virus redan den 3 februari 2020. Testet registrerades enligt CE-IVD vid Läkemedelsverket och TATAA bidrog till sars-cov-2 virus testningen i landet. Verksamheten togs sedan över av dotterbolaget Life Genomics, som driver nätverket Coronapassport med kliniker över hela landet samt i samarbete med Swedavia vid Arlanda och Landvetter Airport. TATAA Biocenter bidrar även till utveckling av ultrakänsliga tester för cancer och för monitorering av transplantationspatienter.

Mikael Kubista Ph.D.
Founder & CEO
Sofierogatan 3A
412 51 Göteborg, Sweden

TATAA Biocenter is leading provider of molecular services to the Advanced Therapies and Medical products (ATMP) industry in Europe and the Cell and Gene Therapy in the United States. With ISO 17025 accreditation and Good Laboratory and Clinical Practices (GLP/GCP) TATAA is perfectly positioned to support the pharmaceutical industry with biomarker profiling including genomics, transcriptomics, proteomics and microbiomics with traditional qPCR, dPCR and NGS methods as well as proprietary methods.

TATAA Biocenter was started as center of excellence in Gothenburg, Sweden in 2001 by Dr Kubista and coworkers who were pioneers developing the qPCR field and in 1995 invented the light-up probes. Today TATAA Biocenter is the largest provider of qPCR training globally, and Europe´s leading provider of molecular services with ISO 17025 accreditation. In 2019 TATAA was named “Best Nucleic Acid Analysis Service provider – Europe” by Global Health & Pharma. Currently, TATAA Biocenter is undergoing major expansion implementing GLP/GCP compliant services and expanding into the Unites States. Kubista co-authored the MIQE and dMIQE guidelines for qPCR and dPCR analyses and he is member of the CEN/ISO working group developing guidelines for molecular diagnostics. Most recently TATAA invented Two-Tailed PCR for the analysis of short nucleic acids and Direct Blood Genotyping.

Taggar: