Fredrik Weschke ny VD för Taurus Energy

Taurus Energy har anställt Fredrik Weschke som ny VD för bolaget fr o m den 1 juli 2015. Fredrik Weschke kommer närmast från Cereduce AB där han var VD. Cereduce har sitt ursprung från jästforskningen på Chalmers tekniska högskola. Lars Welin, Taurus Energys nuvarande VD, kommer att  finnas kvar i företaget som Senior Advisor under i första hand sex månader.

Fredrik Weschke har en examen från molekylärbiologiprogrammet vid Chalmers tekniska högskola. Han har också studerat biotekniskt entreprenörskap vid Chalmers Entreprenörskola. Under 2010-2014 var han VD för Cereduce vars inriktning var utveckling av en ny bryggerijäst. Många av de potentiella kunder som han mötte i detta arbete är desamma som Taurus Energy har kontakt med.

-       Vi är glada över att Fredrik tar över ansvaret för Taurus Energy med sin erfarenhet av både forskning och företagande inom en snarlik bransch, säger Håkan Gartell, styrelseordförande för Taurus Energy.

-       För mig är det rätt tid att lämna efter att under många år har lett Taurus utveckling mot en stark position på etanolmarknaden. Vi har under de senaste åren utvecklat unika jäststammar för andra generationens etanol samt etablerat en mångfald av internationella kontakter och samarbetsavtal, senast med det kanadensiska bolaget Lallemand, som ger Taurus Energy tillgång till den stora nordamerikanska marknaden, säger Lars Welin, avgående VD för Taurus Energy.

-       Det är både hedrande och roligt att få ta över rodret efter Lars Welin som VD. Jag har tidigare arbetat i samma sfär och känner väl till utmaningarna i branschen, både på den tekniska och den affärsmässiga sidan, och är imponerad av den position Taurus Energy tagit sig till, säger Fredrik Weschke, tillträdande VD för Taurus Energy och fortsätter:

-       Med de framsteg som gjorts, den tekniska kompetens bolaget besitter och nu även en etablerad distributionspartner tror jag att Taurus Energy kan bli en ledande teknikleverantör till den globala etanolindustrin. Jag är mycket glad att få ta del av resan.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Håkan Gartell, styrelseordförande, telefon: 070-514 13 66

Fredrik Weschke, tillträdande VD, telefon: 070-454 74 69

Lars Welin, VD, telefon: 046-286 86 10

E-post: lars.welin@taurusenergy.eu

Taurus Energy AB är ett forsknings- och utvecklingsbolag vars mål är att kommersialisera ett omfattande forsknings- och utvecklingsarbete kring etanolproduktion. Affärsidén är sedan 2006 att via licensavtal överlåta rätten att använda utvecklade metoder till energiproducenter på en global marknad. Taurus har ett tiotal världsledande patent som ett 20-tal internationellt erkända forskare har bidragit till. Företaget är lokaliserat i forskningsparken Ideon, Lund. Taurus är noterat på Aktietorget. Läs mer på www.taurusenergy.eu