Fredrik Weschke ny VD för Taurus Energy

Idag den 1 juli tillträder Fredrik Weschke som VD för Taurus Energy AB. Fredrik arbetade tidigare som VD i Cereduce AB, ett bolag som även det bedrev forskning kring genmodifierad jäst.

”Jag tror att mina erfarenheter och kontakter från mitt tidigare bolag kan vara till nytta för Taurus Energy framöver. Inledningsvis kommer jag förutom att etablera kontakterna med kunder och samarbetspartners att spendera en del av min tid på labbet. Detta dels för att ”lära känna” våra jäststammar ordentligt, vilket jag anser är viktigt för att kunna sälja dem på bästa sätt, dels för att bistå våra forskare i det EU-projekt bolaget nu deltar i. Jag har bioteknikbakgrund och har tidigare arbetat med Nicklas Bonander. Jag har mycket stort förtroende för den tekniska kompetens bolaget besitter.

Som senaste kvartalsrapporten konstaterade har våren varit mycket spännande och jag vill kommentera de största händelserna som jag ser dem.

US Environmental Protection Agency (EPA) godkände den 15 juni Taurus Energys MCAN (Microbial Commercial Activity Notice), vilket innebär att vår jäst Xyloferm® får lov att användas i kommersiell etanolproduktion. Det var ett avgörande steg framåt och nästa mål i den regulatoriska djungeln är godkännande av Xyloferm® som foderkomponent. Kan vi få tillstånd att använda de förbrukade jästcellerna i djurfoder ökar antalet potentiella kunder då det är vanligt att förbrukad jäst säljs vidare för just sådan användning.

Vår position har stärkts ytterligare av det avtal som träffats med Lallemand, en världsledande aktör inom jästproduktion. Samarbetet ger Taurus både trovärdighet och exponering mot nya kunder. Xyloferm® finns redan listad i Lallemands produktkatalog (http://www.lallemandbds.com/fuel-ethanol/cellulosic-yeast/xyloferm/) och är redo att levereras på den nordamerikanska marknaden. Avtalet gäller en testperiod på 12 månader och under denna tid kommer Taurus Energy och Lallemand tillsammans utarbeta en ömsesidigt lönsam affärsmodell.

Med marknadsgodkännande och partner produktionspartner på plats kommer fokus att ligga på den nordamerikanska marknaden den närmsta tiden.

EU-projektet 2G BIOPIC med franska CIMV (Compagnie Industrielle de la Matière Végétale) i spetsen är igång. Projektets mål är att konstruera en demonstrationsanläggning för produktion av andra generationens bioetanol, och Taurus Energys uppgift är att bistå med jästen. Ett framgångsrikt projekt som påvisar lönsamheten i andra generationens biobränsleproduktion kommer att stärka vår position. Det ska bli mycket intressant att leda Taurus insatser i projektet.”

Fredrik Weschke