Kvartalsrapport för perioden 1 september 2014 – 31 maj 2015

• Periodens resultat efter skatt – 4 177 (– 5 283) KSEK
  • Resultat per aktie – 0,06 (– 0,08) SEK

VD:s kommentar

”Vårt samarbetsavtal med Lallemand som har långvarig och världsomspännande erfarenhet av jästproduktion och distribution är en strategiskt perfekt lösning för oss.”
Lars Welin, Verkställande direktör Taurus Energy

Om Taurus Energy

Taurus Energy AB är ett forsknings- och utvecklingsbolag vars mål är att kommersialisera ett omfattande forsknings- och utvecklingsarbete kring etanolproduktion. Affärsidén är sedan 2006 att via licensavtal överlåta rätten att använda utvecklade metoder till energiproducenter på en global marknad. Taurus har 13 världsledande patent som ett 20-tal internationellt erkända forskare har bidragit till. Företaget är lokaliserat i forskningsparken Ideon, Lund. Taurus är noterat på Aktietorget. Läs mera på www.taurusenergy.eu

Kommentarer till tredje kvartalet 2014/2015

Det mest framgångrika kvartalet hittills. Det senaste kvartalet har varit det mest framgångsrika hittills i Taurus verksamhet. Vi har tecknat två viktiga avtal under kvartalet. Dels har ett avtal tecknats med det franska företaget CIMV och det amerikanska företaget DYADIC inom ramen för ett EU projekt, dels har ett avtal tecknats med Lallemand Biofuels & Distilled Spirits i Kanada, ett av världens största jästföretag. Speciellt det senare avtalet har redan gett eko inom etanolindustrin i USA och Taurus kommer att få mycket glädje av detta avtal på den amerikanska marknaden.

I slutet av kvartalet har vi också fått information om att vår jäst har godkänts av EPA (US Environmental Protection Agency) för användning i processindustrin för produktion av etanol. Detta är naturligtvis av största betydelse och ger Taurus möjlighet att leverera jäst till intresserade kunder på den amerikanska marknaden.

Arbetet med att även få restprodukten, de förbrukade jästdelarna, godkänt som foderkomponent av FDA fortgår.

Samarbetsavtal med en av världens största jästtillverkare. Samarbetsavtalet som har tecknats med Lallemand Biofuels & Distilled Spirits i Kanada omfattar utveckling, marknadsföring, försäljning och distribution av Taurus andra generations jästplattform, XyloFerm ®, på den amerikanska marknaden. Genom avtalet med Lallemand kommer Taurus också att kunna leverera jäst i stora volymer, en möjlighet som hittills saknats, och som öppnar en betydligt större marknad för vår jäst.

Taurus Energy och dess samarbetspartners fick EU- finansiering av ett stort etanolprojekt. EU-kommissionen har nu beviljat finansiering av ett omfattande, strategiskt utvecklingsprojekt för att bygga en demonstrationsanläggning i Frankrike för produktion av andra generationens biobränsle. Budgeten för hela projektet är på 35 miljoner EURO, varav EU-kommissionen har beviljat 20 miljoner EURO. Taurus Energy deltar som enda svenska företag i projektet med sin jäsningsteknologi, tillsammans med det amerikanska enzymföretaget DYADIC samt de franska företagen CIMV och ROLKEM. Av de beviljade medlen avsätts 200 000 EURO för Taurus Energys arbete. Projektet löper i 36 månader och kommer att använda sig av restprodukter från skogs- och jordbruket för att producera miljövänlig etanol som drivmedel. Projektet har fått beteckningen 2G BIOPIC.

Målet med projektet är att bygga en stor demonstrationsanläggning för etanolproduktion i Frankrike i vilken en ny, av CIMV patenterad teknologi, ska användas. Enligt CIMV ger metoden ett betydligt högre utbyte av etanol i jämförelse med existerande processer. Taurus Energy deltar i projektet som jästleverantör med uppgift att omvandla det femkolssocker som i processen används för att producera etanol.

Resultat och omsättning

Koncernens nettoomsättning för perioden 1 september 2014 till 31 maj 2015 uppgick

till 835 (–) KSEK. Rörelseresultatet uppgick till – 4 174 (– 5 326) KSEK. Intäkten är första delbetalningen i EU-projektet 2GBiopic. Patentkostnaderna uppgick till – 848 (– 879) KSEK och projektkostnaderna till – 288 (– 526) KSEK. Projektkostnaderna avser dels EU-projektet 2GBiopic, dels sista delen av delfinansiering i projekt med Energimyndigheten, Chalmers och Lunds Tekniska Högskola.

För perioden 1 mars 2015 till 31 maj 2015 uppgick nettoomsättningen till 835 (–) KSEK, rörelseresultatet uppgick till – 1 115(– 1 798) KSEK och nettoresultatet till – 1 101 (– 1 789) KSEK.

Finansiell ställning

Finansnettot uppgick för årets första nio månader till -2 (43) KSEK, och för kvartalet till 14 (9) KSEK.

Förändringar i eget kapital

Inga förändringar i eget kapital.

Inga investeringar har skett under perioden.

Väsentliga händelser efter periodens slut

Den 1 juni anställdes Fredrik Weschke i Taurus Energy. Den 1 juli efterträder han Lars Welin som VD.

Taurus jäst godkändes för användning i processindustrin för produktion av etanol av EPA (US Environmental Protection Agency) den 15 juni.

Taurus Energys forskare Nicklas Bonander gjorde en uppskattad presentation om Taurus uppnådda forskningsresultat på en av världens största och viktigaste etanolkonferenser - International Fuel Ethanol Workshop and Expo (FEW) i Minneapolis, Minnesota 1-4 juni.

Moderbolagets nettoomsättning för perioden 1 september 2014 till 31 maj 2015 uppgick till 835 (–) KSEK Intäkten är första delbetalningen i EU-projektet 2GBiopic. Rörelseresultatet uppgick till – 3 312 (– 4 412) KSEK. Projektkostnaderna uppgick till – 288 (– 526) KSEK. Projektkostnaderna avser dels EU-projektet 2GBiopic, dels sista delen av delfinansiering i projekt med Energimyndigheten, Chalmers och Lunds Tekniska Högskola. Periodens resultat uppgick till – 3 315 (– 4 369) KSEK.

Moderbolagets nettoomsättning för perioden 1 mars 2015 till 31 maj 2015 uppgick till 835 (–) KSEK. Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till – 693 (– 1 375) KSEK och nettoresultatet uppgick till –679 (–1 366) KSEK.

Moderbolagets eget kapital uppgick till 39 045 KSEK (42 648 KSEK per 2014-08-31).

Redovisnings- och värderingsprinciper

Redovisnings- och värderingsprinciper framgår av årsredovisningen 2014/2015 för Taurus Energy Aktiebolag (publ). Delårsrapporter för koncernen upprättas enligt IAS 34 Delårsrapportering samt tillämpliga regler i Årsredovisningslagen, och för moderbolaget i enlighet med Årsredovisningslagen och Rådet för finansiell rapporteringsrekommendation RFR 2 Redovisning för juridiska personer.

Upplysningar om förändringar i aktieinnehav för huvudägare

Största ägare i Taurus Energy AB är Försäkringsbolaget Avanza Pension som per 31 maj 2015 ägde 5 665 163 B-aktier. Näst största ägare är Nordnet Pensionsförsäkring AB som ägde 4 817 645 B-aktier. Kjell Stenberg ägde 887 891 A-aktier och 75 076 B-aktier.

Finansiell kalender

Kvartals- och delårsrapporter finns tillgängliga på bolagets kontor och på bolagets hemsida, se www.taurusenergy.eu.

Bokslutskommuniké                                                                                                                                              9 oktober 2015
Årsstämma 2015                                                                                                                                                    20 november 2015

Kontaktuppgifter

Lars Welin                                                                                                                                                              +46 46 286 86 10

Revisorns granskning

Denna kvartalsrapport har inte granskats av bolagets revisorer.

Taggar: