Lantmännen omvandlar 1 737 000 aktier från serie A till serie B

Lantmännen ek. för. (reg. nr. 769605-2856) har begärt omvandling av 1 737 000 aktier i Taurus Energy AB från serie A till serie B. Omvandlingen sker för att ändra Lantmännens röststyrka i Bolaget i syfte att återge Taurus Energy AB sin status som SME (Small and Medium Sized Enterprise) enligt EU:s definition och därmed underlätta medverkan i forsknings- och utvecklingsprojekt.

För att klassas som litet eller medelstort företag (Small and Medium Sized Enterprise eller SME) enligt EU:s definition måste en rad villkor uppfyllas, däribland att ingen enskild aktör kontrollerar mer än 25% av bolaget i form av ägande eller röster. Då Lantmännen genom sitt innehav av A-aktier idag kontrollerar dryga 29 % av rösterna i Taurus Energy har de begärt omvandling av A-aktier till B-aktier för att sänka sin röststyrka till under 25 % och därmed återge Taurus Energy SME-status.

SME-status ger Bolaget åter möjlighet att söka finansiering i nationella och EU-övergripande stödprogram. Dessa program kan i regel endast medge direkt finansiering till små och medelstora företag (SME) och Lantmännens omvandling av aktier kommer därmed öka Bolagets möjligheter att söka medel denna väg.

Taurus Energy AB är ett forsknings- och utvecklingsbolag vars mål är att kommersialisera ett omfattande forsknings- och utvecklingsarbete kring etanolproduktion. Affärsidén är sedan 2006 att via licensavtal överlåta rätten att använda utvecklade metoder till energiproducenter på en global marknad. Taurus har ett tiotal världsledande patent som ett 20-tal internationellt erkända forskare har bidragit till. Taurus är noterat på Spotlight Stock Market. Läs mer på www.taurusenergy.eu

Fredrik Weschke, VD Taurus Energy AB, 0704 54 74 69, info@taurusenergy.eu