Quad County Corn Processors utvärderar XyloFerm® i industriell skala

Quad County Corn Processors, Galva, Iowa, har kommit överens med Taurus Energy, Sverige, och Lallemand Biofuels & Distilled Sprits, Kanada, om att utvärdera XyloFerm i Cellerate™-processen i industriell skala.

Efter förberedande tester av XyloFerm i Cellerate-processen i labskala och erhållen GRAS-status för XyloFerm har Quad County Corn Processors, Lallemand Biofuels & Distilled Sprits och Taurus Energy beslutat att gå vidare till utvärdering i industriell skala med en serie tester i industriella fermentaionskärl om ca 1,5 miljoner liter (385 000 US gallon). Testet kommer att inledas i april och syftar till att undersöka effekterna av uppskalning.

”Det är spännande att nu kunna lägga till en C5-jäst som den sista biten i pusslet för att maximera produktiviteten i vår patenterade Cellerate™-process”, säger Delayne Johnson, VD, Quad County Corn Processors.

Lallemand Biofuels & Distilled Sprits kommer att leverera XyloFerm i stabiliserad flytande form (Stablized Liquid Yeast, SLY) samt doseringssystem till Quad County Corn Processors för utvärderingen. Lallemand Biofuels & Distilled Sprits kommer även representra Taurus Energy på plats i Iowa under utvärderingen.

Om Cellerate™

Cellerate™ är en process som möjliggör produktion av cellulosabaserad etanol från majskärnans fibrer. Syngenta annonserade 2014 ett avtal med Cellulosic Ethanol Technologies, ett helägt dotterbolag till Quad County Corn Processors, om exklusiv rätt att marknadsföra processteknologin Cellerate till etanolproducenter i Nordamerika. Processen har visats öka produktiviteten med 26 % (20% ökad genomströmning och 6% ökat utbyte) när den används ihop med Syngentas Enogen®-majs.

Om Quad County Corn Processors

Quad County Corn Processors producerar årligen 35 miljoner gallon majsstärkelseetanol i sin anläggning i Galva, Iowa. Quad County Corn Processors grundades år 2000 och är ett kooperativ samägt av 353 medlemmar. Idag sysselsätter företaget 40 heltidsanställda och håller produktionen igång 24 timmar om dygnet. Utöver att producera miljontals liter miljövänlig etanol och värdefull majsolja producerar Quad County 250 000 ton foderprodukter, under namnet Golden Bran®, för boskapsindustrin. Företaget driver även järnvägsanläggning för omlastning av etanol i Cherokee, Iowa.

Besök http://www.Quad-County.com eller kontakta Delayne Johnsson på +1 712-282-4628 för mer information.

Om Lallemand Biofuels & Distilled Spirits

Lallemand Biofuels & Distilled Spirits (LBDS) är en affärsenhet av den kanadensiska jäst- och bakterieproducenten Lallemand Inc., baserad i Duluth, Georgia. Lallemand Biofuels & Distilled Spirits är en ledande leverantör av fermentationsingredienser och värdeskapande tjänster till den globala bränsleetanol- och destillerade dryckesindustrin.

Besök www.lallemandbds.com för mer information.

Mediakontakt:

Craig Pilgrim, Vice President, Marketing & Product Development, Lallemand Biofuels, +1 815 721-6165, cpilgrim@lallemand.com

Om Syngenta

Syngenta är ett ledande jordbruksföretag som bidrar till att förbättra den globala livsmedelsförsörjningen genom att möjliggöra för miljontals bönder att bättre nyttja tillgängliga resurser. Genom världsledande forskning och innovativa jordbrukssystem arbetar våra 28.000 anställda i över 90 länder för att förändra hur grödor odlas. Vi är fast beslutna att rädda jordbruksmark genom att motverka markförstöring, att förbättra den biologiska mångfalden och att vitalisera landsbygden. Läs mer på www.syngenta.com och www.goodgrowthplan.com. Följ Syngenta på Twitter på www.twitter.com/Syngenta  och www.twitter.com/SyngentaUS.

Mediakontakt:

Michelle Arntzen, (+1) 612.656.8570,michelle.arntzen@syngenta.com

Taurus Energy AB är ett forsknings- och utvecklingsbolag vars mål är att kommersialisera ett omfattande forsknings- och utvecklingsarbete kring etanolproduktion. Affärsidén är sedan 2006 att via licensavtal överlåta rätten att använda utvecklade metoder till energiproducenter på en global marknad. Taurus har ett tiotal världsledande patent som ett 20-tal internationellt erkända forskare har bidragit till. Taurus är noterat på Aktietorget. Läs mer på www.taurusenergy.eu

Fredrik Weschke, VD Taurus Energy AB, 0704 54 74 69, info@taurusenergy.eu

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Taurus Energy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2017-03-29 2016 kl. 17:00.