Taurus Energy AB offentliggör avsiktsförklaring gällande förvärv av Suntrade AB

Taurus Energy AB (”Taurus” eller ”Bolaget”) och ägarna av Suntrade AB (”Suntrade”) har ingått en avsiktsförklaring gällande Taurus förvärv av samtliga aktier i Suntrade, ett lönsamt energi- och batteri-bolag, till en indikativ köpeskilling om 65,0 MSEK, att erläggas genom en nyemission av nya B-aktier i Taurus motsvarande 65,0 MSEK till en kurs av 0,040 SEK per aktie, (”Transaktionen”). Verksamheten ligger i linje med tidigare verksamheter inom förnybar energi och förändrar inte Taurus Energy verksamhetsmål att möjliggöra hållbara energilösningar för framtiden.

Om Suntrade

Suntrade är en producent av el genom moderna decentraliserade solenergisystem

och står i framkant av den moderna energirevolutionen. Bolaget har idag två aktiva solenergisystem med fler under produktion. Bolaget har även en projektportfölj av avancerade batterilösningar med en samlad projektkapacitet på 150 MW i planerade projekt som Bolaget ämnar bygga och äga i framtiden. Med dessa två olika verksamhetsgrenar inom solenergisystem och batteribaserad lastbalansering vill Suntrade visa vägen för en hållbar och effektiv energiframtid.

Företagets lösningar bygger på den senaste teknologin och är utformade för att möta behoven i dagens och morgondagens energipolitik. Genom att optimera energiförbrukningen och förbättra elnätstabiliteten bidrar Suntrade till en mer robust och pålitlig energiinfrastruktur. Bolagets innovativa system möjliggör en smidig integration av förnybara energikällor och minskar beroendet av nukleära och fossila bränslen i framtida elnät.

Suntrades vision är att maximera energieffektiviteten i kraftnäten för att förbättra framtidens elnät.

Suntrades kundcentrerade leveransmodell av energilösningar bygger på 25-åriga hyresavtal tecknade med fastighetsägare, där Suntrade agerar som den exklusiva elförsörjningsleverantören. Genom solcellsanläggning svarar Suntrade för elförsörjningen till fastigheten. Suntrade bygger systemet samt äger fortsatt systemet och säljer den producerade elen till kunden.

Med ett stort intresse för Suntrades lösningar finns det nu ett behov att skala upp verksamheten och utöka kunderbjudandet, där en publik aktie ger en bättre grund för möjliggörandet av en snabbare expansion. Suntrades vision är att utvecklas till en ledande aktör i Norden för etableringen av lokala elnät anpassade till mikroproduktion av grön el samt lösningar inom batterilagring.

Suntrade har två heltidsanställda och använder sig av underleverantörer för utförande av projekt.

År 2023 hade Suntrade en omsättning om 3 061 857 SEK och ett resultat om 210 775 SEK. Eget kapital per sista december 2023 uppgick till 1 346 608 SEK.

Transaktionen mellan Taurus och ägarna av Suntrade i korthet

Suntrade ägs av Solcellskonsulterna i Stockholm AB (71,0 procent), Iron Branch Invest AB (25,0 procent), Svenska Servicestyrkan AB (2,0 procent) och Sinologic Consulting Ltd (2,0 procent) (”Säljarna”). Transaktionen innebär att Taurus förvärvar samtliga aktier i Suntrade till en indikativ köpeskilling om 65,0 MSEK. Köpeskillingen ska erläggas genom en till Säljarna riktad nyemission av 0 nya A-aktier och 1,625,000,000 nya B-aktier i Taurus till en teckningskurs om 0,040 SEK per B-aktie, motsvarande 65,0 MSEK, vilket innebär en utspädning om cirka 89,7 procent av kapitalet och 89,3 % av rösterna.

Transaktionen är villkorad beslut på extra bolagsstämma.

Transaktionen är villkorad ansökan om fortsatt notering på Spotlight Stock Market.

Bakgrund till Transaktionen för Bolaget

Fram till och med 2021 var Taurus en energikoncern fokuserad på utveckling biotekniska lösningar för förnybar produktion av cellulosabaserad etanol för drivmedelsbruk. På grund av uppdagande av kritiska avvikelser i Bolagets produkt gentemot dess patentportfölj avvecklades verksamheten 2021.

Den planerade Transaktionen kommer att ge Bolagets befintliga aktieägare en intressant tillgång verksam på en snabbt växande marknad inom segmentet förnybar energi i linje med Taurus grundtanke. Styrelsens bedömning är att Transaktionen är det bästa alternativet för aktieägarna.

Tidplan för transaktionen

Transaktionen förväntas färdigställas under tredje kvartalet 2024.

Denna information är sådan som Taurus Energy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-18.

Fredrik Weschke, VD Taurus Energy Aktiebolag (publ), 0704 54 74 69, info@taurusenergy.eu

Taurus Energy är noterat på Spotlight Stock Market. Läs mer på www.taurusenergy.eu.