• Taurus Energy/

Taurus Energy och dess samarbetspartners har i hård konkurrens erhållit EU- finansiering av ett stort etanolprojekt

EU-kommissionen har nu beviljat finansiering av ett omfattande, strategiskt utveck-lingsprojekt för att bygga en demonstrationsanläggning i Frankrike för produktion av andra generationens biobränsle. Budgeten för hela projektet är på 35 miljoner EURO, varav EU-kommissionen har beviljat 20 miljoner EURO. Taurus Energy deltar som enda svenska företag i projektet med sin jäsningsteknologi, tillsammans med det amerikanska enzymföretaget DYADIC samt de franska företagen CIMV och ROLKEM. Av de beviljade medlen avsätts 200 000 EURO för Taurus Energys arbete. Projektet löper i 36 månader och kommer att använda sig av restprodukter från skogs- och jordbruket för att producera miljövänlig etanol som drivmedel.

-       Vi är mycket stolta och hedrade att vi i hård konkurrens blivit utvalda i ett så stort och viktigt projekt. Det ger oss en möjlighet att visa övriga världen vår teknologi, säger Lars Welin VD för Taurus Energy AB.

Målet med projektet är att bygga en stor demonstrationsanläggning för etanolproduktion i Frankrike i vilken en ny patenterad teknologi ska användas. Med metoden separeras ligninet ut från cellulosan och hemicellulosan utan miljöpåverkan och utan att någon beståndsdel bryts ned. Dessutom ger metoden ett betydligt högre utbyte av etanol i jämförelse med existerande processer.

-       Taurus Energy deltar i projektet som jästleverantör med uppgift att omvandla det femkolssocker som i processen används för att producera etanol. Vid framgångsrika resultat är detta en revolutionerande process för etanolproduktion då den använder sig av cellulosan från restprodukter från skogs- och jordbruket, säger Lars Welin.

Det var under hösten 2014 som konsortiet under ledning av CIMV (Compagnie Industrielle de la Matière Végétale) lämnade in en ansökan till EU:s H 2020-program om medel för konstruktion, byggnad och drift av en större demonstrationsanläggning för produktion av etanol från biomassa.

Projektet har fått beteckningen 2G BIOPIC och med hjälp av CIMVs patenterade metod ska ligninet först avskiljas innan de påföljande enzym- och jäsningsstegen omvandlar hemi-cellulosan och cellulosan till etanol. Ligninet som separeras ut i processen kommer CIMV att använda sig av för produktion av olika specialkemikalier.

- Redan idag finns det ett stort antal kunder som är intresserade av processen vilket kan öppna nya kommersiella möjligheter för Taurus Energy för framtida licensförsäljning av sin jäsningsteknologi, säger Lars Welin.

De två andra företagen i konsortiet är DYADIC International Inc och ROLKEM. DYADIC är ett globalt bioteknikföretag med huvudsäte i Florida och med sin huvudsakliga forskning inom området i Holland. DYADIC fokuserar på att upptäcka, utveckla och sälja enzymer och andra proteiner för den biotekniska industrin. ROLKEM är ett franskt företag som utvecklar och producerar fenoliska hartser.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lars Welin, VD Taurus Energy AB Telefon: 046-286 86 10

E-post: lars.welin@taurusenergy.eu

Taurus Energy AB är ett forsknings- och utvecklingsbolag vars mål är att kommersialisera ett omfattande forsknings- och utvecklingsarbete kring etanolproduktion. Affärsidén är sedan 2006 att via licensavtal överlåta rätten att använda utvecklade metoder till energiproducenter på en global marknad. Taurus har ett tiotal världsledande patent som ett 20-tal internationellt erkända forskare har bidragit till. Företaget är lokaliserat i forskningsparken Ideon, Lund. Taurus är noterat på Aktietorget. Läs mer på www.taurusenergy.eu