• Taxi Göteborg/

Lyckad miljösatsning stöter på problem, Taxi Göteborg minskar koldioxidutsläppen med 300 ton – letar efter minst 100 nya miljöbilar

Taxi Göteborg har genom ett målinriktat miljöarbete minskat sina utsläpp av koldioxid med cirka 300 ton de senaste två åren. Miljöframgångarna har man lyckats med bland annat tack vare ett ökat antal miljöbilar. Problemet med den fortsatta miljöambitionen är att ett självklart alternativ till Volvos populära V70 BiFuel saknas på marknaden.

– Vi har idag totalt cirka 70 stycken miljöbilar, vilket är en markant ökning jämfört med för bara några år sedan. Främst är det Volvos V70 Bi-fuel som är populär bland våra förare och kunder. Vi arbetar aktivt med att erbjuda fler miljöbilar till våra kunder och inom något år är det dags att byta större delen av dagens miljöbilar, men idag ser vi inget självklart alternativ till Volvos V70 BiFuel, som Volvo snart slutar tillverka, säger Lars Backström, vd Taxi Göteborg.

I sin miljöpolicy slår Taxi Göteborg fast att man skall fortsätta att minska den negativa miljöpåverkan och att miljöarbetet skall domineras av följande satsningar:
• Minst 20 procent av bilflottan skall bestå av fordon med miljöanpassat drivmedel.
• Man skall genom ny teknik reducera körsträckan.
• Man skall successivt införa miljöanpassade däck.

– Av våra cirka 430 fordon är cirka 70 stycken idag miljöbilar och vad gäller teknik för att reducera körsträckan har vi ett av de senaste och absolut bästa systemen. Övergången till miljöanpassade däck sker successivt och i den takt som vi bestämt. Vårt dilemma just nu är att vi inte hittat ett bra nog alternativ till BiFuel. Det självklara alternativet saknas på marknaden idag, säger Lars Backström.