Ny kamera ökar säkerheten ytterligare för Taxi Göteborgs kunder och taxiförare

Report this content

Med mer information, ny teknik och uppgraderade kameror ska Taxi Göteborg öka säkerheten ytterligare både för förare och för resenärer. Taxi Göteborg var drivande i frågan om tillstånd att använda kamera i taxibilar, vilket blev tillåtet från och med 2003. Sedan dess har alla Taxi Göteborgs bilar kamera och våldsbrotten mot förare har minskat drastiskt. För att öka säkerheten ytterligare investerar Taxi Göteborg nu i den nya generationens kameror.

– Vi gör allt vi kan för att våra förare ska kunna arbeta i en så säker miljö som möjligt och att våra kunder ska kunna känna trygghet. Kamerorna är en del i detta, utbildning en annan. Polisen gör ett bra arbete med att identifiera gärningsmännen och ställa dem inför rätta, även om man skulle önska att tiden mellan händelsen och rättegång blev kortare, säger Magnus Holst.

Taxi Göteborg kan med statistik visa att kameror i bilarna minskar våldet. Efter att kamerorna installerades sjönk antalet anmälningar medan de bolag som inte har kameror rapporterade en konstant ökning av våldsbrott. Nu ökar Taxi Göteborg säkerheten ytterligare genom att installera nya kameror i alla bilar. Den nya tekniken ger bland annat skarpare bilder.
– Tidigare var det mestadels personer som tillhörde ”samhällets ytterkanter” som tog till våld. Dessa brott försvann nästan helt med kamerorna. Nu är det, utifrån vår erfarenhet, istället ”vanliga” människor som tar till fysiskt våld när de tycker att de blivit orättvist behandlade på något sätt. Kanske har det med okunskap om konsekvenserna av att använda våld mot tjänsteman, kanske har det med brist på respekt för taxiföraryrket. I vilket fall som helst ser vi ytterst allvarligt på detta, säger Magnus Holst, kvalitets- och utbildningsansvarig på Taxi Göteborg.

Straffet för våld mot tjänsteman är fängelse och i princip alla anmälningar klaras upp tack vare att kamerorna kan identifiera gärningsmannen. Överfallsknappen som föraren trycker på när situationen blir allvarlig gör att kundtjänst kopplas upp och hör allt som händer i bilen. Kundtjänst avgör om polisen ska larmas och kan dessutom med en knapptryckning skicka ett meddelande till alla bilar som tjänstgör. En karta kommer upp på kundtjänsts skärm så att man vet var bilen befinner sig och om den är i rörelse. Taxi Göteborg skickar alltid en trafikförman till platsen för att ta hand om den utsatte föraren. Förmannen bestämmer om föraren klarar av att fortsätta sitt pass eller inte och löser praktiska saker som eventuell bärgning eller sjukhusbesök.