Säkrare taxiresa med Safety on Board - Taxi Göteborg inspirerat av flygindustrin i samarbetsprojekt

I ett samarbete med Vägverket, Volvo och Länsförsäkringar har Taxi Göteborg tagit fram foldern Safety on Board. Foldern ska informera kunderna om hur de kan öka resans säkerhet. Samtidigt är det ett löfte från föraren till kunden. Idén kommer från flygindustrin och den säkerhetsskrift som sitter i varje stolsficka.

– Skriften Safety on Board är ett löfte från oss om säkrare transporter och ett informationsmaterial till våra kunder. För att resan skall bli säker är det viktigt att kunden redan vid bokningen berättar om sina önskemål och förutsättningar, säger Magnus Holst, kvalitets- och utbildningsansvarig på Taxi Göteborg.

Taxi Göteborg har fått sin inspiration från flygindustrin och deras säkerhetsfoldrar i stolsfickan. Flygindustrin vet att väldigt många tittar i säkerhetsfoldern oavsett hur ofta man flyger.

– Flygindustrin har varit duktig på att utbilda sina resenärer i säkerhetsfrågor. Många kommer känna igen sig i vår folder och många kommer, både av nyfikenhet och av intresse, ta del av vår information. Vi vet också att våra kunder är säkerhetsmedvetna och då är vi ett säkerhetsmedvetet företag att räkna med säger Magnus Holst.

Foldern är resultatet av ett samarbete med Vägverket, Volvo och Länsförsäkringar som delar Taxi Göteborgs syn på hur man kan öka säkerheten för yrkestrafiken.

– Vi har ett nära samarbete med Taxi Göteborg. De är en viktig spelare i den Västsvenska yrkestrafiken. Säkerhetsskriften som är framtagen står helt i linje med hur vi vill öka säkerheten ute på vägarna. Det är viktigt att alla tar sitt ansvar, säger Jerry Steen, fordonsexpert på Vägverket Region Väst.