• Taxi Göteborg/

Taxi Göteborg först i Sverige med egenkontroll - deltar i ett provprojekt initierat av Vägverket och Svenska Taxiförbundet

Inom flygbranschen är det självklart med en checklista som gås igenom före avfärd. Lika självklart ska det vara för taxichauffören att gå igenom sin lista innan dagens pass börjar. Checklistan för egenkontroll, som är initierad av Vägverket Väst och Svenska Taxiförbudet, ska nu prövas. Taxi Göteborg är först ut i provprojektet.

– Eftersom vi har ett nära samarbete med Vägverket Väst och är aktiva medlemmar i Svenska Taxiförbundet har vi varit med från start runt funderingarna kring egenkontroll för taxiförarna. Vi ser det som ett mycket bra sätt för förarna att gå igenom bilen och de säkerhetsföreskrifter som finns. Det kändes självklart att vi ville vara med i provprojektet nu när det sätter igång i mitten av februari, säger Magnus Holst, kvalitets- och utbildningsansvarig på Taxi Göteborg.

Egenkontrollen är en checklista för taxichaufförerna innan de har sin första kund för skiftet. Listan ska checkas av och skrivas under. En kopia lämnas till åkaren som har ansvar för att listorna samlas in och fylls i på rätt sätt. Syftet med egenkontrollen är att ge taxiförarna en möjlighet att garantera att regler och lagar följs och att föraren är väl rustad att genomföra sitt arbete med en hög kvalitet.

– Det är egentligen ingen skillnad från de kontroller som vi gör idag men det som är bra är att det nu tagits fram en faktisk lista som påminner chauffören. Det är ganska många saker som ska kontrolleras och har man en checklista som ska bockas av och signeras är det mindre risk att man glömmer, förklarar Magnus Holst.

Polisen gör naturligtvis sina kontroller som vanligt men Vägverket och Svenska Taxiförbundet är övertygade om att de kommer att märka en skillnad hos de taxibolag som kommer att använda sig av egenkontroll. Provprojektet kommer att genomföras i minst två månader för att sedan utvärderas.

– Vi har valt Taxi Göteborg som testföretag för vårt nya egenkontrollprojekt eftersom företaget är aktivt i Svenska Taxiförbundet och en god samarbetspartner för oss i yrkestrafikfrågor. Jag tror att checklistan kommer bli ett uppskattat hjälpmedel både för åkarna och för förare. Det kommer också att resultera i säkrare transporter som på så sätt blir en stark konkurrensfördel jämfört med de företag som inte kommer att arbeta med egenkontroller, säger Jerry Steen, ansvarig för fordon och yrkestrafikfrågor på Vägverket Region Väst.