Taxi Stockholm & Taxi Göteborg i rikstäckande samarbete

Report this content

Taxi Stockholm och Taxi Göteborg fördjupar sitt samarbete om gemensam taxibokning, inköp, profil och ekonomi. Samtidigt avsätter man resurser till det rikstäckande nätverket Svea Taxi Allians.

Taxi Stockholm och Taxi Göteborg har, tillsammans med 70 marknadsledande lokala taxibolag på 130 orter, sedan tidigare ingått en rikstäckande taxiallians. Det fördjupade samarbetet mellan Taxi Stockholm och Taxi Göteborg innebär en utökad satsning på det rikstäckande Svea-nätverket. Satsningen innebär samarbete inom marknadsföring, bokningsmöjligheter, bilprofilen och affärsutveckling.

– Taxikartan i Sverige har förändrats under senare år. Marknaden har ändrats. Företag köper upp varandra och kunderna vet inte riktigt vem som är ägaren, vem det är man åker med. Konsekvenserna har blivit en snedvriden konkurrens, låg servicegrad och dumpade priser samt lägre branschstatus som följd, berättar Taxi Stockholms styrelseordförande Dimitrios Faniadis.

– Det viktiga med vårt fördjupade samarbete är att vi avsätter resurser för att kunderna, på ett tryggt och enkelt sätt, ska kunna boka sina taxiresor inte bara hemmavid utan över hela Sverige, fortsätter Bengt Olvenmark, styrelseordförande i Taxi Göteborg.

Satsningen kommer huvudsakligen ske inom följande viktiga utvecklingsområden: rikstäckning och koncept, förstärkt Svea-profilering, service och seriositet.

Svea Taxi Allians, www.sveataxi.se
För att ingå i alliansen måste man uppfylla speciella krav på tillgänglighet, pålitlighet, seriositet, säkerhet, miljö och korrekt prissättning.

Svea loggan - profilen
För att öka igenkänningsgraden hos kunderna, kommer de båda bolagen att verka för att alla taxibilar som ingår i nätverket skall stärka Svea Taxi Allians-profilen.

Service och seriositet
Taxi Stockholm och Taxi Göteborg har tecknat kollektivavtal som garanterar de cirka 6 000 anställda förarna en avtalsenlig lön, arbetsmarknadsförsäkringar och pensionsförsäkring. Av de större svenska taxibolagen är det enbart Taxi Stockholm, Taxi Göteborg samt Uppsala Taxi som via enhetsanslutning till biltrafikens arbetsgivareförbund garanterar kollektivavtal för samtliga sina anställda.

– Att vara en god arbetsgivare för våra medarbetare, med allt vad det innebär, är en självklarhet för oss inom Taxi Stockholm och Taxi Göteborg, poängterar Dimitrios Faniadis och Bengt Olvenmark.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Dimitrios Faniadis, styrelseordförande Taxi Stockholm
Telefon: 070-712 01 46. E-post: dimitrios.faniadis@taxistockholm.se.

Bengt Olvenmark, styrelseordförande Taxi Göteborg
Telefon: 070-666 98 92. E-post: bengt.olvenmark@taxigoteborg.se, olvenmark@timeedit.se.

Om Taxi Stockholm

Taxi Stockholm är Sveriges äldsta taxiföretag som grundades år 1899. År 2013 är vi 4 500 medarbetare vars fokus är att ge våra kunder bästa möjliga upplevelse av sin resa. Idag utför vi 25 000 köruppdrag och besvarar 20 000 samtal varje dag året runt! Det blir 9,2 miljoner köruppdrag varje år med 45 000 passagerare per dygn, vilket ger oss en omsättning på drygt 2 miljarder kronor.

Om Taxi Göteborg

Taxi Göteborg erbjuder persontransport till företag, affärsresenärer, samhällets förvaltningar och privatpersoner i Västsverige sedan år 1922. Verksamheten bedrivs som en ekonomisk förening som centralt ansvarar för varumärke, bokningsservice och utbildning för anslutna taxiåkerierna och deras 1100 förare. Taxi Göteborg utför dagligen över 5000 resor och är i särklass den största taxiverksamheten i Västsverige.

Taggar: