Stockholms fullmäktigeledamöter väljer bort friåkarna

Report this content

De så kallade friåkarna inom taxi hittar sämre, tar mer betalt och fuskar mer med skatten än åkare som tillhör etablerade beställningscentraler. Det svarar en majoritet av de tillfrågade i en undersökning bland Stockholms kommunfullmäktigeledamöter. Undersökningen har utförts av undersökningsföretaget Silentium utfört på uppdrag av Taxi Stockolm, Taxi 020 och Taxi Kurir.

Undersökningen utfördes per telefon av undersökningsföretaget Silentium på uppdrag av Taxi Stockholm, Taxi Kurir och Taxi 020. Totalt tillfrågades 64 av 101 ledamöter, av dessa valde 59 att delta i undersökningen. Frågorna ställdes mellan 8 och 13 september. En sak är en stor majoritet av fullmäktiges ledamöter helt överens om: En väl fungerande taxiservice är viktig för Stockholm. Hela 85 procent av de tillfrågade i undersökningen instämmer helt i det påståendet. – Det är glädjande att se att en majoritet av politikerna delar vår grundsyn. En väl fungerande taxiservice krävs för att turism, näringsliv och andra vitala funktioner ska kunna bestå och utvecklas, säger Claes Löfvenberg, VD i Taxi 020. En stor majoritet, 59 procent, tycker att alla taxibilar borde vara anslutna till en beställningscentral. – Detta är frågor som vi har arbetat hårt med och vi har gjort undersökningen för att vi ville veta om Stockholms politiker har insett allvaret i dagens situation. Det har de uppenbarligen gjort, säger Göran Jaxéus, VD i Taxi Stockholm Kommunpolitikerna i gemen har inte särskilt höga tankar om fribilar – 88 procent svarar att de aldrig åker med dem, bara 2 procent åker ofta fribil. – Vi ser att fler och fler stockholmare väljer bort fribilarna. Tyvärr innebär det att det blir tillfälliga besökare, som turister och affärsmän, som oftast hamnar i klorna på oseriösa taxiförare och åkare, säger Bengt Erkki, VD i Taxi Kurir Stockholm AB. Faktum är att nära häften av de tillfrågare fullmäktigledamöterna tror att risken att råka illa ut i en fribil är större än i en bil från de etablerade växlarna. 23 procent instämmer delvis del, medan bara 18 procent inte instämmer i det påståendet. Hela 60 procent tror att friåkare hittar sämre än förare från etablerade bolag. – Det har de nog rätt i. Vi har andra utbildningskrav och dessutom tekniska system som hjälper förarna att hitta, säger Bengt Erkki. Två tredjedelar instämmer i påståendet att fusket i taxibranschen kostar hundratals miljoner kronor. Men det är bara en tredjedel som tror att det är mest friåkare som fuskar. Nästan lika många, 31 procent, instämmer inte i det påståendet. – Det är klart att det är svårt för politiker att peka ut en grupp och anklaga dem för att bryta mot lagen, säger Göran Jaxéus. Omkring en tredjedel av de tillfrågade politikerna har haft otrevliga upplevelser i taxibilar, lika många känner någon som råkat illa ut. För två tredjedelar handlade det om bilar som inte var anslutna till någon beställningscentral. Det förtjänar att påpekas att 86 procent av ledamöterna svarade att de aldrig åker med fribilar. – Skillnaden mellan oss och fribilarna är att man vi har bra system för reklamation. Vi har dessutom tekniska system som gör att vi snabbt kan spåra upp förare som inte uppfyller kraven, säger Göran Jaxéus. Några citat från dem som själva haft obehagliga upplevelser när de åkt taxi: ”Föraren körde för fort och blev sur när jag påpekade det” ”Föraren hade fördomar och kom med, rasistiska uttalanden” ”Krockat i taxi” ”Han körde omvägar och visade dålig förståelse.” ”Jag har bett att få stiga ur taxin för att jag tyckte att föraren tog en omväg” ”De kör mig inte dit jag vill” (En ledamot som råkat illa ut vid flera tillfällen) ”Han ville ha betalt mer än vi kom överens, jag blev utkastad från bilen och blev tvungen att ringa polisen.” Många historier handlar om att det blivit ”tjafs” om priset, om förare som inte hittat eller medvetet tagit omvägar och om allmänt otrevligt bemötande. Nästan hälften tror att risken att råka illa ut i en fribil är större, medan bara en knapp fjärdedel helt avfärdar tanken. 18 procent instämmer delvis i påståendet och 11 procent har avstått från att svara på den frågan. Se bilaga med diagram och tabeller.