Taxi Stockholms nya VD: En kvinna med krafttag som specialitet

Tanya Ilic, 43, är ny VD i Taxi Stockholm. Taxi Stockholm är en av Sveriges största arbetsgivare med 4500 förare och cirka 1 500 fordon och är därmed Sveriges största taxibolag. Tanya Ilic blir den första kvinnliga VDn i bolagets 110-åriga historia. − Det är fascinerande att komma in i ett företag med så mycket tradition, som samtidigt är så modernt. När bolaget bildades för 110 år sedan använde man häst och vagn, i dag kan jag via en Iphone-app beställa en toppmodern miljöbil utrustad med GPS och som ständigt är online, säger Tanja Ilic.

− För at klara det måste Taxi Stockholm erbjuda bäst service, störst tillgänglighet och den bästa produkten. Vi måste också fortsätta att bygga vårt varumärke, så att kunderna fortsätter se oss som ett naturligt förstahandsval, säger Tanya Ilic.

Som första kvinnliga VD i en mansdominerad bransch är det lätt att konstatera att det vore bra med fler kvinnliga förare.

− Många kvinnor skulle nog tycka om att få åka med kvinnliga förare och egentligen är det konstigt att inte fler kvinnor vill köra taxi. Det är ett flexibelt arbete med många spännande möten och i dag finns det gott om kvinnor som tycker om att köra bil, säger Tanja Ilic.

Den före detta elitsimmerskan kommer närmast från posten som Vice President inom NASDAQOMX commodities, med ansvar för försäljning, marknadsföring och kommunikation samt internationell expansion för affärsenheten commodities(råvaror).

Så här förklarar styrelseordföranden Thomas Jansson valet av Tanja Ilic som ny VD:

− Tanya är en målmedveten och drivande person som kommer att se till att vår nya affärsplan genomförs. Tanya har en affärsmässig kompetens samtidigt som hon är en lagbyggare och det ska bli väldigt spännande att arbeta med henne. Taxi Stockholm tänker bli större för att möta kundefterfrågan och bättre för att få kunderna att fortsätta komma tillbaka. Då skönhet kommer inifrån så tänker vi bli vackrare genom att också stärka vårt miljöarbete och öka vår delaktighet i samhällsnyttiga projekt, avslutar Thomas Jansson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Kicki Erkers, Taxi Stockholm, tel 08-728 26 43, e-post kicki.erkers@taxistockholm.se

---------------------------------- Taxi Stockholm är idag ett mycket starkt, känt och framgångsrikt varumärke. Ett varumärke som vilar på tillgänglighet, kvalitet och service. Taxi Stockholm är Sveriges äldsta taxiföretag startat redan 1899. Vi är 4 400 medarbetare vars fokus är att ge våra kunder bästa möjliga upplevelse av sin resa med oss. Idag utför vi 25 000 köruppdrag och besvarar 20 000 samtal varje dag året runt! Det blir 9,2 miljoner köruppdrag varje år med 45 000 passagerare per dygn, vilket ger oss en omsättning på drygt 1,7 miljarder kronor.