Ny förbundsrektor till TBV

Report this content

Ny förbundsrektor till TBV Ingegerd Sahlström har utsetts till förbundsrektor i TBV. Hon kommer att tillträda sin nya tjänst den 1 april 1999. För närvarande är hon statssekreterare åt jämställdhetsminister Margareta Winberg på Jordbruksdepartementet. Ingegerd Sahlström har som statssekreterare huvudsakligen arbetat med jämställdhets-, arbetsrätts-, och arbetstidsfrågor. Sedan 1988 är Ingegerd Sahlström riksdagsledamot för Hallands län. I riksdagen har hon suttit i kulturutskottet där hon bland annat har arbetat med frågor gällande folkbildning och kultur. Vidare innehar Ingegerd Sahlström idag posten som ordförande i Svenska Barnboksinstitutet (SBI). Hon har en bakgrund som lärare och rektor. - Jag anser att folkbildningens roll måste tydliggöras i samhället. Utbildning och kompetensutveckling är viktiga frågor för framtiden, liksom ett kulturellt engagemang. Jämställdhetsarbetet har alltid varit betydelsefullt för mig och jag kommer att fortsätta att arbeta för kvinnors och mäns möjligheter inom olika verksamhetsområden, säger Ingegerd Sahlström. Jag ser fram emot att tillsammans med TBVs medarbetare förverkliga mina visioner inom folkbildningsområdet. - Efter den omorganisation som TBV har genomgått känns det bra att starta från en ny plattform och arbeta utifrån de goda förutsättningar som finns idag. Jag ser fram emot ett fördjupat samarbete med de organisationer som står bakom TBV och jag vill gärna utveckla kontakterna med andra bildningsförbund, avslutar Ingegerd Sahlström. Pressansvarig: Anna Dahlgren Tel: 08-782 93 63 Mobil: 070-666 93 63 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/03/03/19990303BIT00090/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/03/03/19990303BIT00090/bit0002.pdf