TC TECH erhåller bolagets första order inom biotekniksektorn från Israel-baserade diagnostikbolaget Picodya Technologies Ltd. (Picodya)

TC TECH Sweden AB (publ) meddelar att bolaget har erhållit en order värd cirka 6,5 MSEK som avser produktionssystem och kringutrustning för tillverkning av förbrukningsvaror inom mikrofluidik/diagnostik. Kunden kommer att använda TC TECHs teknologi inom sin forsknings- och utvecklingsverksamhet med målsättningen att integrera den i kommersiella lösningar.

Picodya är ett innovativt diagnostikbolag som utvecklar lösningar för att möjliggöra snabb och kostnadseffektiv in vitro-diagnostik direkt hos vårdinrättningar (point of care, POC). Varje diagnostiska testning av en patient kräver användning av avancerade förbrukningsvaror som måste tillverkas med hög precision för att säkerställa en effektiv och pålitlig diagnostik.

– Jag är glad över att kunna presentera TC TECHs första order inom biotekniksektorn, samt även vår första större order från ett europeiskt bolag. Att bli utvald som teknikleverantör till ett innovativt diagnostikbolag som Picodya är ett intressant steg för oss och visar på att vår teknologi har vad som krävs för att kunna användas till krävande tillämpningar även inom detta marknadssegment, säger TC TECHs VD Alexander Luiga.

Ordern inkluderar ett produktionssystem av typen TCP150 RtS med förväntad leverans till kunden redan i slutet av det andra kvartalet 2022.

Partnerna har även inlett diskussioner om ett samarbetsavtal för att ytterligare förfina TC TECHs produktionsteknologi med fokus på tillämpningar inom mikrofluidik. TC TECH ser positivt på denna möjlighet att potentiellt förstärka bolagets erbjudande inom detta spännande marknadssegment.

Denna information är sådan information som TC TECH Sweden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU's marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande den 10 maj 2022 16.20 CET.

TC TECH är ett innovativt teknikbolag som har utvecklat ett system för tillverkning av avancerade
plastdetaljer med nanostrukturmönster. Grunden för verksamheten är en patenterad induktionsteknik
som gör det möjligt att mycket snabbt och precist hetta upp och kyla ned material. Inledningsvis har
TC TECH valt att fokusera på system för tillverkning av diffusers för mini-LED och s k Light Guide Plates (LGP) till bildskärmar,
men tekniken lämpar sig även väl för såväl andra applikationsområden som material.
TC TECH har sitt säte och huvudkontor i Stockholm (Spånga), där även forskning och utveckling
bedrivs.

TC TECH’s aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market.

Arctic Securities är Bolagets Certified Adviser, email: certifiedadviser@arctic.com, tel: +46 844 68 61 00.