Digital larm- och fastighetsövervakning ökar säkerheten i Botkyrka

– Plattformen Lamport ger ökad trygghet, hållbarhet och kostnadsminimerar

Botkyrka kommun har, tillsammans med Mysec, infört en banbrytande lösning som möjliggör att digitalt samla och övervaka kommunens 400 fastigheter. Något som skapar en betydligt säkrare miljö, bättre kontroll än tidigare och som därmed kostnadseffektiviserar. TCECURs dotterbolag Mysec är säkerhetsföretaget som utvecklat, installerat och driftar systemet som är ensamt i sitt slag.

Den helautomatiserade molnbaserade larmportalen, Lamport, hanterar och administrerar samtliga larm och händelser i realtid, vilka larm som ska skickas, hur och till vem regleras av behörighet. Därigenom skapas en tydlig överblick över säkerhetsarbetet och kommunen kan därefter fördela och kontrollera sina resurser mer effektivt.

All information om anläggningarnas larm loggas och lagras på ett och samma ställe. Informationen är också enkel och pedagogiskt presenterad för användaren. Det har medfört betydande besparingar för kommunen, nöjdare hyresgäster samt säkrare och tryggare arbetsmiljö i anläggningarna.

”Vi har nu kontroll över fastigheterna på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Det är glädjande att vi både kunnat förbättra hanteringen och samtidigt spara avsevärda summor samt minska vår miljöpåverkan. Till det kan läggas att vår förmåga att snabbare agera uppskattas högt av hyresgästerså som skolor, barnstugor, badhus och äldreomsorg”,
säger Fredrik Norberg, säkerhetssamordnare i Botkyrka kommun.

”Vi ser att exempelvis obefogade larm och efterföljande utryckningar, som tidigare skedde 6 – 7 gånger per dygn, minimerats till 1 – 2 i veckan. Och vi har sagt upp över 100 avtal med underleverantörer som vi inte behöver längre”, säger Göran Sahlsten, säkerhetssamordnare i Botkyrka kommun.

”Lamport är både driftsäker och skalbar. Portalen kan liknas med ett levande dokument som våra servicetekniker, installatörer och projektörer följer i realtid, reglerar och följer upp händelser i”, avslutar Göran Sahlsten.

”Den stora vinsten är att Botkyrka kommun nu får bättre ordning på sitt säkerhetsarbete. Något som ger bättre trygghet och säkrare anläggningar. Vi har samarbetat under ett par år och utvecklar löpande portalen”, säger Toste Hedlund, VD på Mysec.

I portalen finns anläggningsdokumentation, färdiga mallar för protokoll som ska fyllas i och egenkontroller lagrade och är därmed enkla att ta fram. Med många parter involverade – personal, konsulter, entreprenörer, installatörer och servicetekniker – blir arbetet enklare för den enskilda medarbetaren som ska utföra ett jobb samtidigt som ansvariga chefer har kontroll över helheten.

Lamport är utvecklad av säkerhetsföretaget Mysec. Hittills har tjänsten hanterat 35 miljoner larmhändelser för tusentals användare och fortsätter att växa. Larmportalen är kompatibel med marknadens samtliga moderna säkerhetssystem som förmedlar larmhändelser. Informationen lagras på ett säkert och skyddat ställe och underlättar både hantering och administration. Kommunikationen är effektiv och når rätt mottagare med rätt information dygnet runt, året om. Utöver det skapar tjänsten ett hållbart arbetssätt för samtliga involverade.

För mer information kontakta:
Toste Hedlund, VD Mysec,
tel. 08 775 42 61,