Grön IT audit hjälper myndigheter att maximera miljöarbetet

Sedan 2009 omfattas alla svenska myndigheter av miljöledningsförordningen som innebär att ca 200 av Sveriges alla myndigheter ska ha ett miljöledningssystem som integrerar miljöhänsyn i verksamheten. Ett krav i miljöledningsförordningen är också att myndigheterna ska använda IT för att minska sin klimat- och miljöpåverkan. Diskrimineringsombudsmannen, DO, har under våren 2011 genomfört en Grön IT revision med hjälp av TCO Developments verktyg GITaudit™. Trots att DO är en relativ ny myndighet, efter en sammanslagning av fyra myndigheter, visade Grön IT auditen att myndigheten har kommit långt i sitt arbete med att minska miljöpåverkan med hjälp av IT.

- Vi har systematiskt bytt ut äldre energikrävande IT-utrustning mot energisnålare, minskat på resor med hjälp av videokonferenser. Nu kommer vi även att börja arbeta med belysningsstyrning med hjälp av IT för att minska energiförbrukningen ytterligare, berättar Anders Bergstrand, Verksjurist på DO.

Verktyget som DO arbetade med heter GITaudit™ och är ett ledningssystem för företag och organisationer som vill strukturera sitt arbete för att minska ITs negativa miljöbelastning, samt bli bättre på att använda IT som miljöteknik. Tillsammans med nyckelpersoner i organisationen kartläggs mognaden inom Grön IT-området och ger en handlingsplan för prioriteringar av åtgärder. Sedan årsskiftet är det TCO Development som driver GITaudit™. TCO Development är företaget bakom TCO Certified - den internationella miljö- och användbarhetsmärkningen för IT-produkter.

– GITaudit™ har för oss varit ett bra verktyg som på ett smidigt sätt tog fram en kraftfull handlingsplan för vårt fortsatta arbete för att minska myndighetens miljöpåverkan med hjälp av IT, fortsätter Anders Bergstrand.
Den genomlysning som GITaudit™ ger kopplas direkt till DO:s årliga miljöredovisning, vilken rapporteras till Naturvårdsverket.
– GITaudit™ ger myndigheten möjlighet att jämföra sitt resultat med ett fristående Grön IT index som är en årlig återkommande kartläggning av svenska företags och organisationers arbete mot hållbar IT, säger Peter Mankenskiöld, affärsomårdesansvarig för GITaudit™ på TCO Development

För mer information, kontakta:
Peter Mankenskiöld, tel +46 8 782 9210, peter.mankenskiold@tcodevelopment.com
Helena Nordin, Marknadschef, TCO Development, tel +46 8 782 9109, helena.nordin@tcodevelopment.com

Peter Mankenskiöld, tel: 076 170 45 60, e-mail: peter.mankenskiold@tcodevelopment.com.
Helena Nordin, tel:08-7829109, e-mail:helena.nordin@tcodevelopment.com

TCO Development arbetar för en hållbar utveckling inom IT, genom dels TCO Certified, en tredjepartscertifiering som säkerställer att IT-produkter uppfyller både bra användaregenskaper och minimal miljöpåverkan - samt genom GITaudit™, ett ledningssystem för organisationer som vill strukturera sitt arbete för att minska ITs negativa miljöbelastning, samt bli bättre på att använda IT som miljöteknik.
Mer information på: www.tcodevelopment.se www.gituadit.com,

Taggar: