Ny studie avslöjar skillnader i visuell upplevelse mellan aktiva och passiva 3D-glasögon

TCO Development, företaget bakom användbarhets- och miljömärkningen för IT-produkter; TCO Certified, har genomfört en studie som jämfört den visuella upplevelsen av aktiva slutarglasögon och passiv FPR (film pattern retarder) glasögonteknik för visning av 3DTV. Studien bekräftar att de två teknikerna skiljer sig åt visuellt vilket påverkar den totala 3D-upplevelsen.

Den växande trenden av 3D-produkter för konsumenter kommer sannolikt att utvidgas till arbetsplatser. Inom bildskärmsindustrin har fördelarna med aktiva respektive passiva glasögon debatterats intensivt under en tid. Som oberoende certifieringsorganisation för bildskärmar är TCO Development i en unik position att bedöma var och en av dessa tekniker utifrån användarens upplevelse.

De främsta slutsatserna från studien är:
1. Vinkelberoende cross-talk
Cross-talk (eller överhörning) mättes eftersom det innebär att bilderna före respektive öga inte isolerats av glasögonen utan läcker över till det andra ögat och skapar en skuggbild när bilden betraktas från olika vinklar. Mätningar togs upp till ±30° i både horisontell och vertikal led.
Cross-talk i horisontell led var låg för båda typerna av glasögonteknik. I vertikal led hade dock de passiva glasögonen högre cross-talk. När betraktningsvinkeln överskred ±15° var skillnaden stor. För en 3DTV som placerats på korrekt höjd och vinklats mot betraktaren är det osannolikt att betraktningsvinkeln blir större än ±15° i vertikal led. En slutsats av detta är dock att en vinklingsfunktion och korrekt placering är mer viktigt för en 3DTV med passiv glasögonteknik än en med aktiv glasögonteknik. Detta är en viktig aspekt att beakta eftersom vissa väggfästen har begränsad vinklingsfunktionalitet.

2. Luminans
Luminansen för vitt i centrum är ca 3 gånger lägre för den aktiva glasögontekniken jämfört med den passiva på grund av skillnaden i transmittans (genomskinlighet) hos glasögonen. Med glasögonen på sig kommer ögonen att vänja sig vid den lägre luminansen vilket innebär att den stora skillnaden i luminans inte kommer att uppfattas i så stor utsträckning av betraktaren. Hög luminans är dock en av flera aspekter som anses viktigt för den upplevda bildkvalitén. En annan aspekt är att när man har på sig mörka glasögon blir det svårare att se omgivningen runt TV: n, som till exempel fjärrkontrollen. Detta gäller för båda typerna av glasögon men de aktiva är mörkare än de passiva.

3. Uppmätt upplösning genom respektive glasöga i 3D läge
3DTV'n med den passiva glasögontekniken måste offra vertikal upplösning för att visa bilderna för respektive öga med olika polarisation. En 3DTV med passiv teknik som har (1920 x 1080) kommer därför endast att ha en uppmätt upplösning i 3D läge på (1920 x 540) för respektive öga.
Studier menar att bilder med samma upplösning upplevs som mer detaljrika när de visas i 3D än om de visas i 2D. Det innebär att den upplevda detaljrikedomen i bilden när man ser både (den passiva tekniken 1920 x 540) och den (aktiva tekniken 1920 x 1080) i 3D kommer att vara något högre än motsvarande bilder i 2D (passiv 1920 x 540 och aktiv 1920 x 1080).

– I egenskap av certifieringsorganisation med en lång historia inom bildkvalitet för bildskärmsteknik är det ytterst viktigt för oss att utvärdera synergonomin för nya tekniker, för att fastställa hur den påverkar på användarupplevelsen, säger Niclas Rydell, chef för certifiering och produktutveckling på TCO Development, och tillägger: – TCO Development kommer att vidare undersöka behovet av en TCO certifiering för 3D.

Rapporten ”TCO Development 3DTV” redovisar samtliga resultat från studien, finns på www.tcodevelopment.se.

Hälsoaspekter av 3D
Det är känt att betraktning av artificiell 3D kan orsaka obehag för vissa tittare, vilket är ett intressant område att undersöka vidare för TCO Development. Denna första studie om 3D från TCO Development täcker dock inte in hälsoaspekter av 3D och ger därför inte några slutsatser om detta.

Niclas Rydell, Chef Certifiering och Produktutveckling
Tel: 08-782 9271, e-post: niclas.rydell@tco.se

TCO Development är företaget bakom den internationella användbarhets- och miljömärkningen för IT-produkter: TCO Certified. Sedan 1992 har TCO-märkningen bidragit till IT-produkter med allt bättre bildkvalitet, minskade elektromagnetiska fält, minskad energiförbrukning och minskad användning av miljöfarliga ämnen. TCO Certified finns för bildskärmar, datorer, projektorer och headsets. TCO Certified gör det enkelt att välja IT-produkter som är utformade för både användarnas och miljöns bästa. TCO Development ägs av TCO – Tjänstemännens centralorganisation.
Mer om 3D-studien och om TCO Certified finns på www.tcodevelopment.se
Blog: www.greenITedge.com