TCO Development ny samarbetspartner till Grön IT Index

TCO Development är ny samarbetspartner till Grön IT Index – GITindexTM , som lanserades första gången  i februari 2008, då med IT & Telekomföretagen som partner. GITindexTM baseras på analysföretaget Exidos IT Barometern och syftar till att belysa hur svenska företag och organisationer arbetar för att minska ITs negativa miljöbelastning, samt hur IT kan användas som miljöteknik.

TCO Development är företaget bakom TCO Certified - den internationella miljö- och användbarhets-märkningen för IT-produkter. Sedan 1992 har TCO Certified varit den internationellt mest tongivande miljömärkningen för IT-produkter. Genom att ställa tuffa miljökrav driver TCO Certified på utvecklingen mot allt mer miljöanpassade IT-produkter. TCO Certified gör det enkelt för inköpare och användare att välja IT-produkter som har både låg miljöpåverkan och mycket bra användaregenskaper.

”När vi utvecklar nya krav för TCO Certified har vi en tradition att utgå från behov hos professionella IT-användare. Genom att vara Exidos samarbetspartner till GITindex får vi större möjligheter att följa utvecklingen av Grön IT, där miljömärkning är en viktig komponent”, säger Sören Enholm, VD på TCO Development.

Exido är ett analys- och konsultbolag med fokus på IT-marknaden i Sverige och i Norden. IT Barometern är en undersökning som Exido genomför kontinuerligt bland svenska IT-beslutsfattare och är Sveriges största oberoende undersökning av svenska IT branschen och omfattar drygt 500 privata och offentliga företag och organisationer med fler än 200 anställda.

”Frågan om Grön IT är viktig och aktuell för många företag” säger Niklas Zandelin, VD för Exido. ”Sedan vi lanserade Grön IT index har allt fler företag och organisationer börjar förstå och aktivt arbete med möjligheterna inom Grön IT. Det senaste GITindex visar både på en ökad förståelse kring frågan och att allt fler företag aktivt arbetar med att identifiera och realisera potentialer. Mycket glädjande är även att det aktiva arbetet med att mäta, sätta mål och följa upp ökar” avslutar Niklas Zandelin.

Grön IT index – GITindexTM – kartlägger i vilken utsträckning grön IT implementeras i företag och organisationer utifrån fyra områden:

• Insikt – visar om organisationen tar hänsyn till miljöeffekter i samband med investeringar i IT.
  • Handlingsplan – Visar om organisationen har en policy eller strategi för grön IT.
  • Efterlevnad – Visar i vilken grad organisationen agerar utifrån fastlagd strategi och om organisationen följer policy
  • Utvärdering – Visar om organisationen har uppsatta mål, i policy eller i en strategi, för arbetet med grön IT. Även i vilken mån åtgärder utvärderas och mäts mot uppsatta mål

Resultaten från GrönITindex 2010 finns på www.tcodevelopment.se

Sören Enholm, VD TCO Development, tel 08-782 9103, e-mail: soren.enholm@tcodevelopment.com

Niklas Zandelin, Exido: tel: 070 542 27 35, e-mail: niklas.zandelin@exido.se

Om TCO Development/TCO Certified
TCO Development är företaget bakom TCO Certified. Sedan 1992 har TCO Certified varit den internationellt mest tongivande miljö- och användbarhetsmärkningen för IT-produkter. Sedan 2009 ingår även krav på socialt ansvarstagande. TCO Certified gör det enkelt att välj IT-produkter som är utformade för både användarnas och miljöns bästa. TCO Development ägs av TCO – Tjänstemännens Centralorganisation.

Taggar: