• TCO Development/

TCO Development och Sustainable Digital Infrastructure Alliance (SDIA) i samarbete för att utveckla hållbarhetscertifiering för molninfrastruktur

TCO Development, organisationen bakom den världsledande hållbarhetscertifieringen för IT-produkter TCO Certified, och Sustainable Digital Infrastructure Alliance (SDIA), utökar samarbetet för att ytterligare tänja på gränserna för hållbarhet och transparens i molninfrastruktur.

Miljöpåverkan från molntjänster och datacenter växer i takt med att fler IT-system flyttar till molnet. Och med resurskrävande tjänster som AI på uppgång kommer efterfrågan på digital transformation, digitala produkter och tjänster, och hållbara lösningar att fortsätta öka.

Samarbetet mellan TCO Development och SDIA startade för ungefär ett år sedan, med syfte att driva utvecklingen mot mer hållbara lösningar för datacenter. Idag fördjupas samarbetet. Målet är att utveckla nya kriterier för molninfrastruktur som en del av TCO Certified, med bästa praxis för datacenters hållbarhet, som sätter standarden för transparenta och mer hållbara digitala resurser.

- TCO Development har flyttat gränserna för mer hållbara IT-produkter under 30 års tid. Genom att utöka certifiering till att omfatta tjänster kommer vi att kunna driva hållbarhet inom ett bredare spektrum av branscher och påverka tjänsteleverantörerna att anta mer hållbara metoder, säger Andreas Nobell, Development Manager på TCO Development.

- Att minska miljöpåverkan från IT är en strategisk prioritet för organisationer världen över. I takt med att fler organisationer väljer bort en egen lokal IT-infrastruktur till att skaffa digitala resurser från externa leverantörer, blir det avgörande att säkerställa miljömässig och social hållbarhet, säger Max Schulze, CEO på SDIA.

TCO Development har certifierat produkter för datacenter sedan 2019. Mer information finns här.

Dennis Svärd
Global PR Manager
press@tcodevelopment.com

Press room
Find more information in our press room.

About TCO Certified
The organization behind the sustainability certification TCO Certified is TCO Development. Our vision is that all IT products should have an environmentally and socially sustainable life cycle. Science-based criteria and independent verification of compliance help us track and accelerate progress over time.

About SDIA
Established in 2019, the SDIA is a non-profit network of more than 100 organizations collaboratively working to build a sustainable digital economy. It aligns all stakeholders within the digital ecosystem – from industry to governments, suppliers, and consumers – to realize its Roadmap to Sustainable Digital Infrastructure by 2030.