Det behövs en kompetens- och omställningspolitik för hela landet

TCO presenterar en jobbkarta - ny statistik över hur arbetsmarknaden förändras, från 2008-2017, uppdelat per bransch och län. Kartan visar på regionala skillnader både vad gäller jobbens framväxt och hur de förändras. Sverige har haft en lång period av god jobbtillväxt och stigande sysselsättningsgrad men Sverige måste bli bättre rustat för den strukturomvandling som pågår.

Strukturomvandlingen på svensk arbetsmarknad sker jämnt och stadigt. I vissa fall är förändringen större under den tioårsperiod som studerats. Många av TCO-förbundens medlemmar återfinns i de branscherna.

Bransch Sysselsatta i riket 2008-2017, andel av total sysselsättning, procentuell förändring Förändring i antal
Utbildning +6,4% 79938
Vård och omsorg, sociala tjänster +2,5% 86558
Verksamhet inom juridik, ekonomi, vetenskap och teknik + 0,7 % 56471
Finans och försäkringsverksamhet -5,7% 4327
Offentlig förvaltning och försvar +10,2% 52622
Kultur, nöje och fritid +6,2% 14269

- I hela landet pågår en stadig strukturomvandling som måste mötas med omställningsinsatser och kompetensutveckling så att människor kan ta de nya jobb som växer fram. Idag saknas det en genomtänkt kompetens- och omställningspolitik på såväl nationell som regional nivå. Rätt hanterat kan vi stärka vår konkurrenskraft, välfärd och vårt framtida välstånd. Nu krävs politisk handlingskraft för att ta tillvara på möjligheterna i strukturomvandlingen, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

Samtidigt finns det stora skillnader i tillgången till utbildning i olika delar av Sverige. Det visar TCO:s utbildningsindex. Kommuner där möjligheterna till utbildning är mycket begränsade, finns i den inre delen av Norrland, med Östersund som undantag. Liknande förutsättningar återfinns även i mer tätbefolkade delar i södra Sverige.

- Människor i hela landet måste få samma chans att hänga med i yrkeslivets förändring. Annars riskerar vissa kommuner att hamna efter i den nödvändiga omställningen. Kompetensförsörjningsproblematiken finns i hela Sverige, säger Eva Nordmark, ordförande i TCO.

I samband med den stora omorganisationen av Arbetsförmedlingen drar sig myndigheten tillbaka från många kommuner. Över hälften av alla Arbetsförmedlingskontor kommer att läggas ned och på övriga kontor väntar stora personalnedskärningar.

- Staten måste ta ett större ansvar att stötta upp kommunernas arbete med tillgång till högskole- och yrkeshögskoleutbildning, genom till exempel så kallade lärcentra, i hela Sverige. Uteblivna insatser från statens sida kan leda till såväl större regionala skillnader som en stagnerande ekonomi. Min förhoppning är att politiken vidtar rätt åtgärder som gör Sverige ännu bättre att arbeta och leva i, säger Eva Nordmark ordförande i TCO.

Läs mer om jobbkartan som redovisar varje bransch på länsnivå här och om TCO:s utbildningsindex här

Mats Essemyr, tf Teamchef, 070-5829226

José Gutierrez, presschef, 072-207 35 53

TCO är en partipolitiskt fristående centralorganisation som samlar 13 fackförbund med mer än 1,4 miljoner medlemmar. Vår uppgift är att påverka politiken och samhällsutvecklingen för goda villkor i arbetslivet. TCO-förbundens medlemmar är både välutbildade och professionella yrkesutövare. De jobbar i landets privata tjänste- och industriföretag, kommuner, landsting, kyrka, statliga myndigheter och i den ideella sektorn. Bland yrkesgrupperna finns allt från ingenjörer, journalister och lärare till poliser, ekonomer och sjuksköterskor. Över 60 procent av medlemmarna är kvinnor.