Efterlängtat besked för TCO: Regeringen föreslår årliga lönekartläggningar

Regeringen vill genomföra ändringar i diskrimineringslagen som bland annat innebär årliga lönekartläggningar, rapporterar Sveriges Radio idag. TCO har drivit frågan under en längre tid och välkomnar beskedet.

– Vi välkomnar regeringens beslut och är mycket glada över att vi nu äntligen kan vänta oss krav på årliga lönekartläggningar. Det är något som vi i TCO och TCO-förbunden har jobbat hårt för, säger Thomas af Bjur, teamchef TCO.

Lagrådsremissen som regeringen beslutat om innehåller flera positiva punkter för att främja lika rättigheter och möjligheter på arbetsmarknaden.

– Det är mycket bra att arbetsgivarnas samverkansskyldighet med arbetstagarorganisationerna anges tydligt. Det här är ett arbete som måste bedrivas av parterna gemensamt, säger Thomas af Bjur.

TCO ser också positivt på att man i lagen anger krav på dokumentation med betoning på hur det förebyggande främjande arbetet för lika rättigheter och möjligheter i arbetslivet bedrivs. Det tydliggör att arbetet ska vara systematiskt och löpande.

TCO beklagar att förslaget inte innehåller en möjlighet till så kallad semidispositivitet.

– En semidispositiv lagstiftning ger parterna möjlighet att i kollektivavtal förhandla fram alternativ till lagen. Med en sådan möjlighet skulle parterna stimuleras till att vidare utveckla det förbyggande arbetet, säger Thomas af Bjur.

Thomas af Bjur, teamchef, 070-771 61 51, thomas.afbjur@tco.se

Sandra Zetterman, pressekreterare, 072-573 77 80, sandra.zetterman@tco.se

TCO är en centralorganisation för 14 olika fackförbund med 1,3 miljoner medlemmar. 60 % är kvinnor. Vi är partipolitiskt fristående. I förbunden finns medlemmar inom både industrin, handeln, tjänstesektorn, kommuner och statlig verksamhet. TCO-förbunden organiserar viktiga samhällsbärande grupper som bland annat lärare, poliser, sjuksköterskor och journalister.