Färre sjukskrivningar med rättvisa system

Socialförsäkringsminister Annika Strandhäll presenterar idag Hälsoväxling som ett system för starkare incitament för arbetsgivarna att arbeta med det förebyggande arbetsmiljöarbetet och ta ansvar för arbetsanpassning och rehabilitering. Förslaget sänker kostnaderna för arbetsgivare generellt, genom sänka arbetsgivaravgifter, medan kostnaderna landar hos de arbetsgivare som inte tar ansvar.

-          Även om de flesta arbetsgivarna tar ansvar är så finns det de som inte gör det . Detta drabbar både den enskilde anställde och lämpar över kostnaderna för sjukskrivningar på samhället och de arbetsgivare som tar ansvar. Det är ett orättvist system, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Regeringen öppnar också upp för möjligheten att parterna konstruerar en egen lösning för att få arbetsgivare att ta ansvar.

-          Branschanpassade lösningar i kollektivavtal är ofta de bästa lösningarna,  men det får inte innebära att staten inte är med och tar del i ansvaret för att hejda den ökande sjukfrånvaron, säger Eva Nordmark.

TCO har länge fört fram att arbetsgivarnas drivkrafter att ta ansvar för att förebygga arbetsrelaterad ohälsa och ta ansvar för arbetsanpassning och rehabilitering vid sjukskrivning måste stärkas. Samtidigt är det viktigt att ett system för stärkta drivkrafter för arbetsgivare är utformat så att det är kostnadsneutralt för de arbetsgivare som redan arbetar förebyggande och med arbetsanpassning och rehabilitering.

Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

TCO är en centralorganisation för 14 olika fackförbund med 1,3 miljoner medlemmar. 60 % är kvinnor. Vi är partipolitiskt fristående. I förbunden finns medlemmar inom både industrin, handeln, tjänstesektorn, kommuner och statlig verksamhet. TCO-förbunden organiserar viktiga samhällsbärande grupper som bland annat lärare, poliser, sjuksköterskor och journalister.