Gemensamt uttalande från LO, TCO och Saco

De tre fackliga centralorganisationerna har antagit ett gemensamt uttalande om integration. Detta skedde i samband med en halvdagskonferens den 21 januari där samtliga fackförbundsordföranden inom LO, TCO och Saco deltog.

En öppenhet mot omvärlden har tjänat Sverige väl och kommer att göra det i framtiden. Sverige ska fortsätta att erbjuda en fristad för den som flyr för sitt liv från krig och förföljelse.

Förbunden inom LO, TCO och Saco har uppskattningsvis en halv miljon utlandsfödda medlemmar. Integration är en facklig fråga. Det handlar om att den som kommer till Sverige ska komma in på arbetsmarknaden, inte diskrimineras och bli en del av gemenskapen på en arbetsplats och i samhället.

En förutsättning för en väl fungerande integration är att rätt åtgärder sätts in vid rätt tillfälle. Den tid det tar från det att en person kommer till Sverige till arbete, där kunskap och erfarenhet tas tillvara, är så kort som möjligt. Mer måste satsas på kompletterande utbildningar och validering. Alla människor är individer, därför måste mottagandet vara flexibelt.

Vi som fackliga organisationer vill gärna bidra till att finna lösningar för hur det ska bli lättare för nyanlända att komma in på arbetsmarknaden. Vi förväntar oss att integrationsfrågorna prioriteras upp och blir en central del av såväl arbetsmarknads- som utbildningspolitiken.

Ingela Edlund, andre vice ordförande LO.
Eva Nordmark, ordförande TCO.
Göran Arrius, ordförande Saco.

Sigrid Bøe, pressekreterare LO, 08-796 26 05
José Gutierrez, presschef TCO, 072-207 35 53