Män tar bara en femtedel av föräldradagarna barnets två första år

Män i Sverige tar bara en femtedel av dagarna med föräldrapenning barnets två första år. Kvinnor står alltså för fyra av fem dagar. Nya siffror som Försäkringskassan tagit fram för TCOs räkning visar på stora variationer i landets kommuner. Medan män i Överkalix tar 30 procent av dagarna under barnens två första år, tar män i Strömstad bara knappt 9 procent.

– I den bästa av världar skulle alla pappor kräva att få ta hälften av föräldraledigheten innan barnet börjar förskolan, och mammor skulle bli bättre på att lämna över ansvaret och dela med sig. Ett jämställt uttag är viktigt för en god relation mellan barn och deras pappor. Det ojämna uttaget tidigt under föräldraledigheten lägger grunden för framtida deltidsarbete och påverkar kvinnors löner och pensioner negativt, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

Tre fjärdedelar av alla dagar med föräldrapenning tas ut under barnets två första år. En fjärdedel av dagarna sprids sedan ut mellan barnets tvåårsdag och åttaårsåldern. Hur jämställt uttaget är skiljer sig mellan de olika åldersintervallen. Efter barnets tvåårsdag delar män och kvinnor relativt jämställt på dagarna.

– Det finns många fördelar med föräldraförsäkringen i sin nuvarande form, men också mindre bra effekter som är viktiga att belysa och problematisera. Kvinnor är föräldralediga längre perioder från arbetet, arbetar mer deltid och får sämre löne- och karriärutveckling än män, säger Eva Nordmark.

Försäkringskassan har visat att både kvinnor och män är mer benägna att göra en större del av hushålls- och omsorgsarbetet och att förvärvsarbeta mindre efter avslutad föräldraledighet om de tar ut en större andel av föräldraledigheten.

Stora variationer i landets kommuner

Kvinnor står för merparten av dagarna med föräldrapenning barnets två första år i alla landets kommuner, men det finns stora variationer. Män i Överkalix tar ut 30,1 procent, men i Strömstad står män endast för 8,6 procent av dagarna barnets två första år. Om man slår ut mäns uttag på alla kommuner blir snittet 19,7 procent, alltså knappt var femte dag under barnets två första år.

Topp 10
Mäns andel av dagarna med föräldrapenning barnets två första år. Siffror från Försäkringskassan för barn födda 2014.

Kommun Mäns andel av dagarna med föräldrapenning barnets två första år
Överkalix 30,1   %
Umeå 27,0   %
Knivsta 26,3   %
Leksand 26,2   %
Solna 25,6   %
Uppsala 25,2   %
Lund 25,2   %
Ekerö 25,1   %
Stockholm 25,1   %
Vaxholm 24,3   %

Siffror från Försäkringskassan för barn födda 2014.

Du hittar siffror för hela landet på www.tco.se

Åsa Forsell, jämställdhetspolitisk utredare, 070-22 33 229, asa.forsell@tco.se

Sandra Zetterman, pressekreterare, 072-573 77 80, sandra.zetterman@tco.se