Ny högskoleantagning bra för vidareutbildning

Regeringen har beslutat att tillsätta en utredning som ska se över tillträdet till högskolan, bland annat för att bredda rekryteringen. TCO välkomnar förslaget och vill särskilt se förändringar som gör det lättare för personer med några år i yrkeslivet att börja på eller återvända till högskolan.

Utredningen är mycket välkommen. Många som har några år i yrkeslivet vill vidareutbilda sig på högskolan men de missgynnas av dagens tillträdessystem. För att underlätta omställning och möta dagens behov av rörlighet på arbetsmarknaden måste vägarna till högre utbildning bli fler och mindre snåriga, säger Samuel Engblom samhällspolitisk chef på TCO.

I en undersökning som SCB gjort åt TCO svarade 86 procent av yrkesaktiva tjänstemän i åldern 30-55 år att de kommer att behöva vidareutbildning inom 5 år. 63 procent vill helst vidareutbilda sig på högskolan.

- Högskolans bidrag till yrkesverksammas utveckling och till en bättre matchning på arbetsmarknaden skulle kunna vara mycket större än vad det är idag. Det kommer att kräva flera förändringar i högskolornas uppdrag, styrning, finansiering och kursutbud. Att se över antagningsreglerna är en bra början, men högskolan måste även få ett tydligt uppdrag att bidra till omställningen på arbetsmarknaden, säger Samuel Engblom, TCO.

Samuel Engblom, samhällspolitisk chef, 070-250 37 70

Erik Arroy, utredare utbildnings- och forskningspolitik, 072-204 22 64

TCO är en centralorganisation för 14 olika fackförbund med 1,3 miljoner medlemmar. 60 % är kvinnor. Vi är partipolitiskt fristående. I förbunden finns medlemmar inom både industrin, handeln, tjänstesektorn, kommuner och statlig verksamhet. TCO-förbunden organiserar viktiga samhällsbärande grupper som bland annat lärare, poliser, sjuksköterskor och journalister.