Ny rapport om arbetsmiljö: Nöjda men allt sjukare tjänstemän

Idag publicerar TCO Friskt jobbat – allt att vinna, en ny rapport om hur tjänstemannagrupperna i Sverige har det på sina arbetsplatser. Undersökningen visar att 8 av 10 tjänstemän är nöjda med sitt jobb och att så många som 3 av 4 upplever arbetet som meningsfullt, men kvinnliga tjänstemän har i dubbelt så hög utsträckning som manliga tjänstemän en arbetssituation med hög anspänning.

-          Det är mycket glädjande att TCO-förbundens medlemsgrupper är nöjda med sina jobb, men sjukfrånvaron ökar och alla aktörer måste samarbeta för att bromsa den utvecklingen. Det är särskilt oroväckande att yngre kvinnor drabbas. Sjuktalen ska inte krypa ner i åldrarna – de ska minska, säger Eva Nordmark.

Studien bygger på statistik som TCO har beställt från SCB och Arbetsmiljöverket. Rapporten beskriver även friskfaktorer som påverkar oss positivt på våra arbetsplatser. Det handlar om allt ifrån fungerande kommunikation till möjlighet att byta arbetsuppgifter. Medarbetarnas tillgång till ett närvarande ledarskap och balansen mellan arbete och fritid är också avgörande för hur vi mår.

-          Det måste vara möjligt att kunna förena arbete med livskvalitet i vardagen. Man ska inte behöva gå och längta efter pensionen för att man har det för stressigt när man arbetar. Vi måste skapa ett arbetsliv som tillåter både arbete och återhämtning samtidigt, säger Eva Nordmark.

Amanda Florin, pressekreterare, 072-204  22 54, amanda.florin@tco.se

TCO är en centralorganisation för 14 olika fackförbund med 1,3 miljoner medlemmar. 60 % är kvinnor. Vi är partipolitiskt fristående. I förbunden finns medlemmar inom både industrin, handeln, tjänstesektorn, kommuner och statlig verksamhet. TCO-förbunden organiserar viktiga samhällsbärande grupper som bland annat lärare, poliser, sjuksköterskor och journalister.