• TCO/

Ny statlig utredning: Kommuner och staten ska ställa krav på sjysta villkor i upphandlingar

Idag överlämnade Utredningen om upphandling och villkor enligt kollektivavtal ett delbetänkande till regeringen. Utredningens förslag innebär bland annat att kommuner och statliga myndigheter som upphandlar tjänster och byggentreprenader ska ställa krav på att leverantörernas anställda har lön, semester och arbetstid i nivå med svenska kollektivavtal och att de även får ställa krav på andra arbetsvillkor i nivå med kollektivavtal, t ex försäkringar. Förslaget innebär dock inte något krav på att leverantörerna ska ha tecknat kollektivavtal. Även företag utan kollektivavtal kan lägga anbud, så länge personalens löner och villkor är i nivå kollektivavtalen. TCO välkomnar att det slås fast att offentliga upphandlingar ska ske med sjysta villkor.

Det är bra att det blir tydligt att stat och kommun får och ska ställa denna typ av krav. Man ska inte kunna vinna offentliga upphandlingar genom att konkurrera med låga löner och dåliga arbetsvillkor, säger Samuel Engblom, samhällspolitisk chef och expert i utredningen.

Utredningens förslag är en del av Sveriges genomförande av nya EU-regler om offentlig upphandling vilka innebär att medlemsstaterna ska se till så att leverantörer till stat och kommuner lever upp till social och arbetsrättsliga krav.

TCO ser samtidigt flera svagheter i utredningens förslag. Kravet att ställa krav på löner och arbetsvillkor gäller bara om det bedöms att det finns en risk för oskäliga villkor. Om detta tolkas snävt riskerar förslaget att bli ett slag i luften, säger Samuel Engblom. Även på TCO-förbundens avtalsområde förekommer det att upphandlingar vinns med hjälp av arbetsvillkor under branschstandard.

TCO kommer att bidra med lösningar på de problem som fortfarande inte är lösta.

Förslaget hade dessutom kunnat utformas på ett enklare sätt, vilket hade underlättat för upphandlande myndigheter och leverantörer och passat den svenska arbetsmarknadsmodellen bättre. Vi hoppas att regeringen i det fortsatta arbetet kommer att lyssna på TCOs förslag till praktiska lösningar, säger Samuel Engblom.

Samuel Engblom, samhällspolitisk chef 070-250 37 70

Sofia Råsmar, jurist 072-527 31 20