Pressinbjudan: Hur ska vi finansiera framtidens pensioner?

Välkommen till ett frukostseminarium den 10 december om hur vi får ett pensionssystem som är hållbart över tid och hur höjda pensioner kan finansieras.

Om seminariet

I takt med att vi lever allt längre får det allmänna pensionssystemet svårare att infria förväntningarna. Det räcker inte med bara höjda pensionsåldrar, om även kommande generationer ska få bra och hållbara pensioner krävs högre pensionsavgifter.

Höjda pensionsavgifter innebär kostnader som behöver finansieras. TCO anser att finansieringen av höjda pensioner bör ingå i en brett förankrad skattereform. Vad säger andra experter och politiker?

Var: TCO-huset på Linnégatan 14 i Stockholm
När: Tisdag den 10 december klockan 8:30-9:30

Frukost serveras från klockan 8:00.

Medverkande:
Fredrik Lundh Sammeli, ledamot i pensionsgruppen (S)
Håkan Svärdman, samhällspolitisk chef fackförbundet Forena
Eva Erlandsson, senior ekonom Svensk Försäkring
Peter Sikström, generalsekreterare SPF Seniorerna
Elin Bergkvist, utredarchef TCO
Lena Orpana, pensionspolitisk utredare TCO
Moderator: Johanna Palmström, frilansjournalist

Begränsat antal platser. Anmäl dig här.

Sandra Zetterman, presskommunikatör, 072-573 77 80, sandra.zetterman@tco.se

TCO är en partipolitiskt fristående centralorganisation som samlar 13 fackförbund med mer än 1,4 miljoner medlemmar. Vår uppgift är att påverka politiken och samhällsutvecklingen för goda villkor i arbetslivet. TCO-förbundens medlemmar är både välutbildade och professionella yrkesutövare. De jobbar i landets privata tjänste- och industriföretag, kommuner, landsting, kyrka, statliga myndigheter och i den ideella sektorn. Bland yrkesgrupperna finns allt från ingenjörer, journalister och lärare till poliser, ekonomer och sjuksköterskor. Över 60 procent av medlemmarna är kvinnor.