Regeringens förslag om uppehållstillstånd försvårar integrationen på arbetsmarknaden

Igår skickade regeringen ut förslaget om tillfälliga uppehållstillstånd på remiss. Förslaget innebär att ettåriga tillfälliga uppehållstillstånd blir huvudregeln då någon beviljas asyl i Sverige. Något som försvårar integrationen på arbetsmarknaden.

– Att ha ett kort uppehållstillstånd skapar en osäkerhet som i sig kan försvåra integrationen. Men utformningen av regeringens förslag gör det värre än vad det skulle behöva vara. Risken är nu att tiden det tar att komma in på arbetsmarknaden blir längre och att värdefull kompetens inte tas till vara, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

– Att ena stunden tala om hur viktigt det är att nyanlända kommer in på arbetsmarknaden och i nästa stund lägga ett sådant här förslag är ologiskt och inkonsekvent, säger Eva Nordmark.

Enligt förslaget ska de etableringsplaner som ska staka ut vägen in på den svenska arbetsmarknaden inte vara längre än uppehållstillstånden, trots att tillstånden som regel kommer att förlängas.

– I praktiken innebär det att etableringsinsatserna avbryts var tolfte månad, trots att det ofta krävs en kedja av insatser som är längre än så. Om det bästa för individen är en utbildning som är sex månader men det bara är fyra månader kvar på uppehållstillståndet så blir det ingen utbildning. Arbetsförmedlingens arbete blir svårare då allt ska passas ihop med tillståndsperioderna, säger Samuel Engblom, samhällspolitisk chef TCO.

– Vi har i kontakter med såväl regeringen som oppositionspartierna föreslagit att man ska göra tvärtom och uttryckligen säga att etableringsinsatserna ska planeras och genomföras utan att man behöver ta hänsyn till uppehållstillståndets längd. Nu måste de tänka om innan de slutgiltiga förslaget, säger Samuel Engblom.

Samuel Engblom, samhällspolitisk chef, 070-250 37 70

TCO är en centralorganisation för 14 olika fackförbund med 1,3 miljoner medlemmar. 60 % är kvinnor. Vi är partipolitiskt fristående. I förbunden finns medlemmar inom både industrin, handeln, tjänstesektorn, kommuner och statlig verksamhet. TCO-förbunden organiserar viktiga samhällsbärande grupper som bland annat lärare, poliser, sjuksköterskor och journalister.