Slopa överskottsmålet för att klara Sveriges välfärdsåtaganden

Dagens besked från regeringen om att låta Konjunkturinstitutet utreda överskottsmålet är ett viktigt och behövligt besked. TCO har länge drivit denna fråga för att få fart på tillväxten och få ner arbetslösheten.

- Överskottsmålet var till för att spara i ladorna för just den typ av utmaningar som vi står inför. Sverige har stora välfärdsåtaganden och behov av investeringar för att öka tillväxten och skapa fler och bättre jobb. Det handlar om att bygga ut infrastrukturen, få fler grönare bostäder, investera i utbildning och trygghetssystem för att underlätta omställning i arbetslivet och stärka vår konkurrenskraft, säger Eva Nordmark, TCOs ordförande

TCO har i en tidigare rapport visat att det år 2030 kommer att saknas 141 000 personer med kompetens som efterfrågas inom välfärden i Sverige.

- Om vi ska klara den åldrande befolkningen och våra välfärdsåtaganden i vård, skola och omsorg måste överskottsmålet förändras. Alternativet är kraftigt höjda skatter eller kraftiga nedskärningar i välfärden. Det är det få som önskar, säger Eva Nordmark.

Fakta TCOs förslag till nytt balanserat överskottsmål: http://www.tco.se/Aktuellt/Publikationer/Pub2013/Sverige-behover-400-000-fler-jobb/

Den exakta nivån på ett nytt balanserat finanspolitiskt mål måste utredas, men bör ta sin avstamp i Maastricht-fördragets begränsning av underskott på tre procentenheter av BNP samt eventuellt en säkerhetsmarginal. En möjlighet vore att ett medelfristigt sparmål kontinuerligt ses över och anpassas till demografiska förändringar och investeringsbehov. Målet bör vara så flexibelt att det inte förhindrar en nödvändig expansiv finanspolitik i en situation där penningpolitiken inte längre kan göras mer expansiv, exempelvis på grund av nollränterestriktionen.

Gabriel Wernstedt
E-post: gabriel.wernstedt@tco.se

Göran Zettergren,
Chefsekonom
Goran.zettergren@tco.se
08 782 91 33

TCO är en centralorganisation för 14 olika fackförbund med 1,3 miljoner medlemmar. 60 % är kvinnor. Vi är partipolitiskt fristående. I förbunden finns medlemmar inom både industrin, handeln, tjänstesektorn, kommuner och statlig verksamhet. TCO-förbunden organiserar viktiga samhällsbärande grupper som bland annat lärare, poliser, sjuksköterskor och journalister.