Sunt avstamp för minskad sjukfrånvaro

Socialförsäkringsminister Annika Strandhäll presenterade idag ett åtgärdsprogram för att möta de ökande sjuktalen. TCO ser positivt på initiativet, inte minst att frågan om ekonomiska drivkrafter för arbetsgivarna lyfts. Däremot saknas konkreta förslag kring arbetsskadeförsäkringen som kan vara ett viktigt verktyg för att få ner sjuktalen.

– TCO välkomnar att regeringen tar ett brett grepp i frågan. Det är särskilt positivt att man öppnar dörren för att påverka arbetsgivarna genom ekonomiska medel. Vi ser fram emot att bidra med förslag på hur sådana kan utformas, för att bli verkningsfulla och hålla över tid, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

För tjänstemän är psykisk ohälsa den vanligaste sjukskrivningsorsaken. Sjuktalen ökar, vilket är mycket bekymmersamt. En av förklaringarna är den ökande stressen och pressen i arbetslivet som främst drabbar kvinnor. Den psykiska ohälsan syns även i ett ökat antal anmälda arbetssjukdomar. Dock är det i dagsläget svårt att få sin sjukdom klassad som en arbetsskada. Med dagens regler kan man endast få sin arbetsskada prövad om den bedöms leda till förlust av inkomst minst ett år framåt i tiden. Sedan sjukförsäkringen gjordes om 2008 är det svårt att få ett läkarintyg som bekräftar det kriteriet.

– Regeringen borde titta närmare på arbetsskadeförsäkringen. Det är mycket svårt att få sin sjukdom prövad på grund av hur dagens regelverk är utformat. Det är skillnad på att gå in i väggen eller drabbas av en höstförkylning. Om man blir sjuk av sitt arbete bör det rimligen också kunna bedömas som en arbetsskada, säger Eva Nordmark.

José Gutierrez, presschef, 072-207 35 53

TCO är en centralorganisation för 14 olika fackförbund med 1,3 miljoner medlemmar. 60 % är kvinnor. Vi är partipolitiskt fristående. I förbunden finns medlemmar inom både industrin, handeln, tjänstesektorn, kommuner och statlig verksamhet. TCO-förbunden organiserar viktiga samhällsbärande grupper som bland annat lärare, poliser, sjuksköterskor och journalister.