TCO kommenterar regeringsförklaringen

I samband med riksmötets öppnande presenterade statsminister Stefan Löfven regeringsförklaringen. TCO välkomnar att regeringens jobbagenda innehåller investeringar och satsningar på kompetens. Däremot vill TCO se ett tydligare fokus på de yrkesverksammas innovationskraft, kompetensutveckling och omställningsförmåga.

– Vi välkomnar satsningarna på utbildningsområdet, inte minst vad gäller yrkeshögskolan. Däremot saknar vi fortfarande konkreta besked för att ge fler yrkesverksamma möjligheten att vidareutbilda sig på högskola eller universitet. Det handlar dels om att utbudet, inte minst kortare kurser, måste öka men även frågor om studiefinansieringen. Det här är en avgörande fråga för att löntagarna i Sverige ska ha den kompetens som krävs för att kunna få morgondagens jobb, säger Eva Nordmark, ordförande TCO.

TCO menar att jobbagendan behöver förtydligas, så att den i större utsträckning lyfter fram individers kompetens och erfarenheter för att skapa fler och bättre jobb.

– Jag saknar ett tydligare fokus på de yrkesverksammas innovationskraft. Det är trots allt hos medarbetarna på företagen och i verksamheter som nya idéer föds och kan omsättas i praktiken. Då måste också det finnas möjligheter att ständigt fylla på med ny kunskap för att höja kompetensen, säger Eva Nordmark.

José Gutierrez, presschef, 072-207 35 53