TCO rekryterar ny kanslichef

TCO har rekryterat Mikael Sjöberg till tjänsten som kanslichef. Han efterträder Torbjörn Bredin som går i pension efter att ha lett TCO-kansliets arbete sedan 2011. Sjöberg har bland annat varit generaldirektör för Arbetslivsinstitutet, Arbetsmiljöverket och senast Arbetsförmedlingen.

– Mikael Sjöberg har en gedigen erfarenhet av att leda olika sorters verksamheter. Han har arbetat i många sammanhang som i allra högsta grad utgör de områden som TCO bedriver sitt påverkansarbete inom. Den förståelsen och kunskapen kommer att bidra till att göra TCO till en ännu vassare påverkansorganisation, säger Therese Svanström, ordförande TCO.

Mikael Sjöberg leder för närvarande en statlig utredning om hur så kallad arbetslivskriminalitet kan bekämpas. Han tillträder tjänsten som kanslichef på TCO den 1 november.

– Jag är både glad och stolt över att tillsammans med ytterst kompetenta medarbetare ytterligare stärka TCO som viktig aktör för en god samhällsutveckling och för goda villkor i arbetslivet, säger Mikael Sjöberg.

Fakta om rekryteringsprocessen

Rekryteringen till tjänsten som kanslichef har genomförts i samarbete med SOURCE. Processen påbörjades i maj och sammanlagt sökte drygt 70 personer tjänsten.

José Gutierrez, presschef, 072-207 35 53

TCO är en partipolitiskt fristående centralorganisation som samlar 13 fackförbund med mer än 1,4 miljoner medlemmar. Vår uppgift är att påverka politiken och samhällsutvecklingen för goda villkor i arbetslivet. TCO-förbundens medlemmar är både välutbildade och professionella yrkesutövare. De jobbar i landets privata tjänste- och industriföretag, kommuner, landsting, kyrka, statliga myndigheter och i den ideella sektorn. Bland yrkesgrupperna finns allt från ingenjörer, journalister och lärare till poliser, ekonomer och sjuksköterskor. Över 60 procent av medlemmarna är kvinnor.