TCO:s nya jämställdhetsindex: ”Dags för politikerna att kavla upp ärmarna!”

Kvinnor tog ut 69,1 procent av alla dagar med föräldrapenning och vård av sjukt barn förra året. Männen tog alltså bara ut 30,9 procent. Det är 4,3 procentenheter närmare jämställt uttag än för fem år sedan. Det visar TCO:s nya jämställdhetsindex som släpps idag.

– Hur vi delar på föräldradagarna när barnen är små påverkar ekonomin och arbetslivet under lång tid. Att kvinnor tar ett större ansvar får negativa konsekvenser för kvinnors framtida löner, sjukskrivningstal och pensioner, säger Therese Svanström, som är ordförande i TCO.

TCO arbetar för att alla föräldrar ska kunna kombinera sitt yrkesliv med föräldraskapet. Så ser det inte ut idag. Och det är främst kvinnor som anpassar arbetslivet då de blir föräldrar.

Våra egna undersökningar bland tjänstemän med barn visar att många ofta känner sig stressade och upplever att tiden inte räcker till för att hinna med både arbete och föräldraskap. Men det är i första hand kvinnor som går ner i arbetstid för att få ihop familjens livspussel, säger Therese Svanström, ordförande TCO.

– Det är hög tid att de politiska partierna som säger sig vara för jämställdhet kavlar upp ärmarna och kommer överens om politiska reformer som ökar jämställdheten i föräldraförsäkringen. Förändringstakten går för långsamt och det här är en för viktig fråga för att bara stå med armarna i kors och vänta på att det ska lösa sig med tiden, säger Therese Svanström, ordförande TCO.

TCO är för en tredelning av föräldraförsäkringen, men ökad kvotering är inte det enda sättet att öka takten mot jämställd fördelning av föräldraledigheten. Två andra förslag på reformer, som TCO tror att flera partier skulle kunna ställa sig bakom, är att införa en jämställdhetspeng till föräldrar som delar lika och att ge Försäkringskassan ett uppdrag att arbeta med så kallad nudging som metod för att föräldrar ska välja att dela mer lika.

Mer om TCO:s jämställdhetsindex
TCO:s jämställdhetsindex är ett sätt att följa utvecklingen av hur föräldrar delar på dagarna med föräldrapenning och vård av barn.
Det visar hur stor andel dagar som kvinnor tar ut av det totala antalet utbetalade dagar med föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning vid vård av barn. Indexet beräknas årsvis för hela landet, alla län och även alla kommuner. Ju närmare ett värde ligger 100, desto närmare är det att kvinnor tar ut alla föräldradagar. Ett index på 50 visar på ett helt jämställt uttag.

Du hittar Jämställdhetsindex för alla län och kommuner på en interaktiv karta på www.tco.se/jamstalldhetsindex

TCO:s jämställdhetsindex per län
Det är femte året i rad som vi presenterar TCO:s jämställdhetsindex. Under de fem åren har samtliga län minskat sitt jämställdhetsindex, vilket innebär att pappor tar ut en större andel av föräldrapenningen. Förändringen ligger på mellan 2,9 och 5,6 procentenheter. Västerbottens län har toppat TCO:s Jämställdhetsindex alla fem åren, men den snabbaste utvecklingen mot ett jämställt uttag har skett i Hallands län.

Län Index 2019

Riket 69,1 % 73,4 %

Åsa Forsell, jämställdhetspolitisk utredare, 070-22 33 229, asa.forsell@tco.se

Sandra Zetterman, presskommunikatör, 072-573 77 80, sandra.zetterman@tco.se

TCO är en partipolitiskt fristående centralorganisation som samlar 13 fackförbund med mer än 1,4 miljoner medlemmar. Vår uppgift är att påverka politiken och samhällsutvecklingen för goda villkor i arbetslivet. TCO-förbundens medlemmar är både välutbildade och professionella yrkesutövare. De jobbar i landets privata tjänste- och industriföretag, kommuner, landsting, kyrka, statliga myndigheter och i den ideella sektorn. Bland yrkesgrupperna finns allt från ingenjörer, journalister och lärare till poliser, ekonomer och sjuksköterskor. Över 60 procent av medlemmarna är kvinnor.