TCO:s ordförande: Bryt blockpolitiken. Svaga regeringar är recept på stagnation.

I en intervju med tidningen Arbetsvärlden uppmanar TCO:s ordförande Eva Nordmark de politiska partierna att bryta blockpolitiken efter nästa val. Om inte detta sker riskerar Sverige att försvagas.

– Vi har haft minoritetsregeringar under två mandatperioder och vi har haft tillfällen då regeringar inte varit säkra på om de kan få igenom sina budgetar. Att ha svaga regeringar är ett recept på stagnation. Vi är bekymrade över det: Vi behöver ha handlingskraftig politik för att säkra Sveriges framtid. Vi behöver reformer för att utveckla Sverige, säger Eva Nordmark till Arbetsvärlden.

TCO har låtit Novus fråga TCO-förbundens medlemmar vilka partier de vill se i en regering efter nästa val. I många fall vill en stor andel se partier från andra block än det egna favoritpartiets i en regering. Bland de TCO-förbundsmedlemmar som sympatiserar med Socialdemokraterna är favoritpartnern Centerpartiets och mer än var tredje C- och L-väljare vill regera med Socialdemokraterna.

– Vår mätning visar att de politiska partierna är mer låsta än vad väljarna är, säger Eva Nordmark.

Bland TCO-förbundens medlemmar finns också ett stort motstånd mot en regering som är beroende av Sverigedemokraterna. 54 procent är mycket negativa och 12 procent negativa till en regering som är beroende av stöd från Sverigedemokraterna, oavsett vilka partier som sitter i en sådan regering.

Samuel Engblom, samhällspolitisk chef, TCO, 070 250 37 70