TCO välkomnar satsningar på ökad tillgänglighet till högre utbildning

Regeringen har presenterat en landsbygdsproposition och aviserat ett antal kommande satsningar, bland annat på utbildning och kompetensförsörjning på landsbygden.

TCO menar att kompetensförsörjningen spelar en central roll i en politik för att utveckla och stärka landsbygden. Landsbygdspropositionen innehåller några viktiga steg framåt då den för med sig ökade satsningar på distansutbildningen på högskolenivå och en utveckling av de kommunala lärcentra.

-         Bristen på arbetskraft är en av de största utmaningarna på svensk arbetsmarknad. För att stärka landsbygden behöver företagen kunna rekrytera rätt kompetens, och för det krävs satsningar på utbildning, säger TCO:s ordförande Eva Nordmark.

Tillgången till högre utbildning i hela landet har försämrats över tid, bland annat genom att  antalet kursorter utanför lärosätenas huvudorter har minskat. År 2003 fanns högskoleutbildning tillgängligt i 188 kommuner utanför huvudorterna. År 2013 hade siffran sjunkit till 94 kommuner.

-         Tillgängligheten till högre utbildning är viktig för landsbygdens utveckling. Därför är det positivt att regeringen satsar på distansutbildning på högskolenivå för att öka tillgängligheten, säger Eva Nordmark, TCO:s ordförande.

-         Det är även positivt att regeringen vill utveckla och höja tillgången till kommunala lärcentra. Men det är viktigt att de inte bara används för gymnasiala studier och yrkesutbildning, de måste även utvecklas för att i större utsträckning möjliggöra studier på högskolenivå, säger Eva Nordmark, TCO:s ordförande.

Karin Emanuelli, presschef, 0708 390206

Åsa Odin Ekman, utredare, 072-529 24 48