Vilket liv kräver pensionssystemet?

Välkommen till ett kändistätt seminarium 20 mars kl 08.30

Hur ska vi arbeta och leva för att få ut det mesta av hela livet - och av pensionen? TCO presenterar ny statistik över hur tjänstemän ser på sin framtida pension och vilka livsval som krävs. Vi samtalar om spännande livsval om hur livet ska levas, hur valen ska göras och vi lyfter särskilt hur pensionssystemet styr våra liv - eller inte?

Datum: 20 mars, 2018

Lokal:  Linnégatan 14, Östermalm, TCO-huset, TCO-salen

Tid: kl 08.30-09.30 (frukost från kl  08.00)

Tid för enskilda intervjuer efter seminariet.

Anmäl dig här

• TCO:s ordförande Eva Nordmark hälsar välkommen.
  • Moderator Pia Sehm, ekonomijournalist intervjuar TCO:s utredare och pensionsexpert Lena Orpana om nya siffror över hur TCO-tjänstemän tycker om pensionssystemet och hur det påverkar deras livsval och viljan att arbeta längre. Vilka faktorer är avgörande för att de kan tänka sig jobba längre? Vad betyder möjligheten till vidareutbildning och en förbättrad arbetsmiljö?
  • Hur hanterar människor val som har påverkan långt fram i tiden. Vad säger psykologin och beteendevetenskapen? På vilket sätt kan olika incitament påverka människor till olika val?
  • Folksams välfärdsanalytiker Håkan Svärdman pratar om vilket slags arbetsliv och liv som krävs för den perfekta pensionen. Hur fungerar pensionssystemet för olika generationer och vilka livsval påverkar mest?
  • Moderator leder ett samtal om hur våra gemensamma samhällssystem, våra livsval och våra värderingar styr vår framtida pension. Medverkande:
  • Ø  Birgitta Piper ekonomijournalist talar från sina egna erfarenheter och utifrån hur läsarna av M-magasin resonerar kring sin pension.
  • Emanuel Karlsten välkänd från sociala medier, pappa och föräldraledig med erfarenheter från podden Faderskapstestet.
  • Håkan Svärdman , Välfärdsanalytiker, Folksam
  • Eva Nordmark , ordförande TCO

Anna Karin Wallberg, presskommunikatör, 072-511 21 65, anna-karin.wallberg@tco.se

TCO är en partipolitiskt fristående centralorganisation som samlar 14 fackförbund med nästan 1,4 miljoner medlemmar. Vår uppgift är att påverka politiken och samhällsutvecklingen för goda villkor i arbetslivet. TCO-förbundens medlemmar är både välutbildade och professionella yrkesutövare. De jobbar i landets privata tjänste- och industriföretag, kommuner, landsting, kyrka, statliga myndigheter och i den ideella sektorn. Bland yrkesgrupperna finns allt från ingenjörer, journalister och lärare till poliser, ekonomer och sjuksköterskor. Över 60 procent av medlemmarna är kvinnor.

TCO är en partipolitiskt fristående centralorganisation som samlar 13 fackförbund med över 1,4 miljoner medlemmar. Vår uppgift är att påverka politiken och samhällsutvecklingen för goda villkor i arbetslivet. Det gör vi genom att ge röst åt professionella och välutbildade människors behov av trygghet, utveckling och välfärd. Läs mer på www.tco.se