Dåliga IT-lösningar hämmar företagens tillväxt

Medelstora företag har klart sämre IT-lösningar än både små och stora företag, enligt en ny enkätundersökning bland 1 000 svenska tjänstemän på mellanposition eller högre, gjord av TNS/SIFO i samarbete med telekomföretaget TDC. Många av tjänstemännen på medelstora företag saknar idag oftare möjlighet att läsa e-post i mobilen och delta i videokonferenser än på övriga företag. Dessutom måste flera timmar varje vecka ägnas åt att åtgärda datastrulet – tid som istället kunde läggas på kundvård.

Tillsammans med TNS/SIFO har telekomföretaget TDC kartlagt Sveriges företag och organisationers IT-lösningar, och dess effekt på hälsa. Totalt har 1000 svenska tjänstemän svarat på undersökningen, och svaren blev i många fall överraskande.

Bland annat saknar de anställda på medelstora företag oftare möjlighet att läsa e-post i mobilen, delta i videokonferenser och har mera sällan tillgång till webbmötestjänster än på övriga företag.

En av fem tjänstemän, 20 procent, som arbetar i medelstora företag (50-99 anställda) uppger att de arbetar med dålig eller mycket dålig IT. Detta är nästan dubbelt så många som i små och stora företag, där motsvarande siffra är 12 procent.

– Vi inom IT och telekom har naturligtvis ett ansvar att vara lika god leverantör till alla företag – oavsett storlek. Om det är så att vissa mellanstora företag har hamnat i denna IT-skugga kan man bara spekulera om orsaken till det. En hypotes kan vara att större företag har både storleken och historiken som ger dem mer erfarenhet och en mer utvecklad organisation kring sina IT-lösningar. Ser man på de mindre företagen är de ofta entreprenörsdrivna, med ett naturligt IT-engagemang som självbevarelsedrift, säger Erik Heilborn, VD för TDC Sverige.

Erik fortsätter:

– Risken kan bli att mellanstora företag därmed hamnar i bakvattnet, och blir ”stuck in the middle” i IT-lösningarna.

Att dåliga IT-lösningar stjäl mycket arbetstid bekräftas i undersökningen. På företag med IT som inte fungerar bra fördubblas tiden som tjänstemännen måste lägga på ”datastrul” från 1,25 till 2,5 timmar per vecka. Tidsförlusterna beror bland annat på att internet ligger nere, att man inte kommer åt nätverk samt att man tvingas söka efter försvunnen e-post.

– Samtidigt är detta naturligtvis en chans för alla de mellanstora företag som verkligen lyckats med sina IT-lösningar, de får i denna kontext en konkurrensfördel. Jag vet flera mellanstora företag som verkligen ligger långt framme med sina IT-lösningar såsom videokonferenser som sparar såväl tid som pengar. Så självklart finns det hopp, avslutar Erik.

Fakta ur undersökningen

1.

Mellanstora företag har sämst IT-system
12 procent av tjänstemännen på mellan- eller hög nivå i samtliga företag uppger att de arbetar med dåliga eller mycket dåliga IT- och telekomlösningar. Motsvarande siffra för de medelstora företagen (50-99 anställda) är nästan dubbelt så hög, 20 procent.

2. Dålig IT är en stor tidstjuv.
På företag med IT som inte fungerar tillfredsställande fördubblas tiden som tjänstemännen måste lägga på problem med datorerna från 1,25 till 2,5 timmar per vecka.

3. Företagen av mellanstorlek halkar efter.
Bland annat saknar tjänstemännen i dessa företag oftare möjlighet att läsa e-post i mobilen, delta i videokonferenser och webbmötestjänster än tjänstemän i övriga företag i undersökningen.

4. Även underhållet av IT är eftersatt
De medelstora företag som har avancerade IT-lösningar för att arbetet ska flyta smidigt och effektivt har större problem med tekniken än små- och storföretag. 30 procent av tjänstemännen i medelstora företag som satsar på avancerad IT uppger att det är problem med tekniken, vilket ska jämföras med 20 procent i den totala gruppen.

Niclas Karnhill, PR Manager TDC Sverige
Tel: 08-519 812 15, Mob: 070-870 00 60
E-post:

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av TNS SIFO på uppdrag av TDC Sverige under perioden 3-11 mars 2011. Undersökningen genomfördes som en webbundersökning och totalt intervjuades 1001 personer ur TNS SIFOs webbpanel. Målgruppen var kvinnor och män i Sverige mellan 25-65 år som arbetar deltid eller heltid. Samtliga har en mobiltelefon som arbetsgivaren betalar, använder dator i arbetet samt arbetar på ett företag med minst 10 anställda.

Press och nyhetsrum
tdc.se