E-post i telefonen hotar familjelyckan

Moderna IT-lösningar på jobbet kan skapa stress på fritiden. Det visar en ny enkätundersökning som TNS SIFO gjort i samarbete med telekomföretaget TDC. De nya hoten utgörs enligt undersökningen bland annat av e-post i smartphones. Drygt en av fyra uppger att detta har ökat deras stress hemma och mest stress upplever de yngre. Män upplever också mer stress jämfört med kvinnor.

Totalt har 1 000 svenska tjänstemän svarat på undersökningen om Sveriges företags och organisationers IT-lösningar och dess effekt på hälsa. Och svaren blev i många fall överraskande.

I undersökningen framgår att nära åtta av tio tjänstemän kommer i dag åt sin arbetsgivares nätverk på distans. Hela 64 procent av dem som svarat har möjlighet att läsa e-post i mobilen.

Unga mest stressade av smartphones

Men förutom de uppenbara fördelarna med ständig nåbarhet finns även nackdelar: 26 procent – mer än var fjärde – anser att denna nåbarhet ökat stressen hemma. Lite oväntat är den ökade stressen som högst i den yngsta gruppen, 25-34 år.

– Resultatet visar på behovet av att se över och anpassa policyn för användning av IT i samband med att de nya smarta IT-tjänsterna införs. Det finns en stark koppling mellan användningen av IT och medarbetarnas hälsa och välmående, säger Peter Nilsson, HR-direktör på TDC Sverige.

Den mest stressade tjänstemannen finner vi i mellanstora företag – här anser så många som en tredjedel att smartphones ökat stressen hemma.

Vad gäller arbetsmiljön anser mer än var tionde, 14 procent, att stressen på jobbet har ökat sedan de fått möjlighet att läsa e-post i mobilen.

Även möjligheten att komma åt arbetsgivarens nätverk på distans påverkar de anställda. 12 procent av tjänstemännen upplever minskad stress men nästan dubbelt så många, 21 procent, upplever ökad stress.

Undersökningen visar också att stressen ökar mer för män än för kvinnor.  Män upplever dessutom mer stress av att ha sitt kontorsnummer vidarekopplat till mobilen och att ständigt kunna bli nådda.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes av TNS SIFO på uppdrag av TDC Sverige under perioden 3-11 mars 2011. Undersökningen genomfördes som en webbundersökning och totalt intervjuades 1001 personer ur TNS SIFOs webbpanel. Målgruppen var kvinnor och män i Sverige mellan 25-65 år som arbetar deltid eller heltid. Samtliga har en mobiltelefon som arbetsgivaren betalar, använder dator i arbetet samt arbetar på ett företag med minst 10 anställda.

PR Manager, TDC Sverige
Niclas Karnhill