Landstinget Dalarna valde återigen TDC

Landstinget Dalarna har tecknat ett telefoniavtal med TDC. Landstinget valde konceptlösningen Kommunikation som tjänst, där TDC ansvarar för drift, service och uppgraderingar. Avtalslängden är fyra år.

Med tanke på landstingens samhällsviktiga funktioner är stabilitet och säkerhet absoluta krav inom kommunikationslösningarna. Utifrån dessa krav gick Landstinget Dalarna ut i en ny upphandling där TDC fick förnyat förtroende. TDC har sedan 1994 varit strategisk kommunikationsleverantör till landstinget.

Landstinget Dalarna valde konceptet Kommunikation som tjänst (KST), vilket innebär att TDC ansvarar för drift, service och uppgraderingar av telefonilösningarna. Grundtanken med KST är att man på ett enkelt och effektivt kan resursoptimera: TDC ansvarar för telefoni och datanätlösningar, medan Landstinget Dalarna kan fokusera på att ge bästa möjliga sjukvård till länets medborgare.

Telefonilösningen är uppbyggd utifrån en Cisco-plattform för landstingets cirka 5 000 IP-telefoner. Även Cisco nätverksutrustning ingår. Utöver detta installeras CMG hänvisningssystem och Contact Center CC-bridge.

Avtalet med TDC omfattar fyra år.

- Då vi har bra erfarenhet av företaget TDC från tidigare år är vi glada och nöjda att få arbeta ihop även under kommande år, säger förvaltningschef Anders Roos, Landstinget Dalarna.

- Det finns få saker som är så roligt som när gamla kunder förlänger sina avtal med oss, i synnerhet när det gäller en så samhällsviktig funktion som landsting. Vi har samarbetat med Landstinget Dalarna sedan 90-talet, och jag ser fram emot fortsatt framgångsrika år av kommunikationslösningar som sparar både tid och skattepengar, säger Joakim Harging, Sales Director TDC Sverige.

Pressansvarig, TDC Sverige
Niclas Karnhill
Tel +46 8 519 812 15, mob +46 708 70 00 60

TDC är både en operatör och en systemintegratör. Vi erbjuder helhetslösningar inom tal, data och video till företag och organisationer där lösningarna ska bidra till tydlig affärsnytta. TDC är en nordisk leverantör med eget nordiskt nät, men samtidigt med lokal närvaro. I Sverige är vi representerade över hela landet med 750 medarbetare. TDC Sverige AB är ett helägt dotterbolag till TDC A/S – Nordens tredje största telekomföretag med en årlig intäkt om 35,9 miljarder DKK (2009) och 12 000 medarbetare. TDC grundades i Danmark 1882.

Läs mer
Om TDC Sverige: tdc.se/om