Metro Auto Group Sverige väljer TDC som helhetsleverantör: telefoni, WAN, LAN och KST

Metro Auto Group Sverige väljer helhetslösning från TDC Sverige: fast telefoni, LAN, WAN och KST. I Metro Auto Group Sverige ingår Toyota Center Metro Auto, Svenska Bil i Norden, Klintberg & Way, Mekonomen Billivet och OpelCenter.

TDC Sveriges helhetserbjudande sträcker sig över hela kommunikationsspektrumet: fast telefoni, mobiltelefoni, datatjänster, växlar, internet och videokonferenser för att nämna några exempel.

Svenska Bil är numera Bilvaruhus med sex driftsställen med multibrand bilmärken i portföljen som de säljer och servar samt tillhåller reservdelar, Saab, Chevrolet, Corvette, Cadillac, KIA, Mitsubishi, Nissan, Fiat och Alfa Romeo (och inom kort även Citroën). Klintberg & Way säljer amerikanska kvalitetsreservdelar, och är GM i hela Europas reservdelspartner samt reservdelsgarantier. Toyota Center säljer Toyota i Kungens Kurva, Haninge, Saltsö-Boo, Södertälje och Eskilstuna, med även fullservice samt reservdelar. OpelCenter säljer Opels modellprogram (samt service och reservdelar via Svenska Bil). Mekonomen Billivet servar ”alla” bilmodeller som finns på den svenska marknaden - för närvarande är det åtta stycken verkstäder som ingår.

Dessa företag tecknar nu nya avtal inom fast telefoni, LAN (Local Area Network), WAN (Wide Area Network) och KST (Kommunikation som tjänst) från TDC. Avtalen är på tre år.

Att TDC blir helhetsleverantör innebär att samarbetet kommer att ske med en huvudkontakt från TDC, som tar ett totalansvar. Syftet med detta är att såväl effektivisera som förenkla samarbetet och lösningarna.

Lösningen bygger på en Aastra-plattform, med Solidusagenter och CMG. Växelplattformen kommer att hostas från TDCs datahall.

- Efter 10 års egen intern telefonidrift med TDC som leverantör av Aastras MxOne, Solidus CMG etc. väljer nu Metro Auto Group Sverige att satsa på en outsourcing av hela sin Telefoni till TDC som leverantör, detta på grund av att man internt effektiviserar IT-avdelningen, säger IT-chefen Martin Roos. Han fortsätter:

- Vi är inte experter på telefoni, vi ska istället satsa fokus på smarta lösningar tillsammans med TDC och låter därför nu TDC med sin expertis ta över hela ansvaret för vår telefoni. Detta efter att TDC har ett mycket gott betyg under alla de 10 åren som de varit vår telefonipartner, avslutar IT-chefen Martin Roos.

- Det är självklart roligt med kunder som förlänger sina avtal, det betyder att vi har motsvarat – och ofta överträffat – förväntningarna. I detta fall har man dessutom utökat samarbetet med oss, vilket givetvis är extra kul och motiverande för oss, säger Joakim Harging, Sales Director TDC Sverige.

Joakim Harging, Sales Director TDC Sverige

Pressansvarig, TDC Sverige
Niclas Karnhill
Telefon 46 8 519 812 15, mobil 46 708 70 00 60

Om TDC
TDC Sverige är både en operatör och en systemintegratör. Vi erbjuder helhetslösningar inom tal, data och video till företag och organisationer där lösningarna ska bidra till tydlig affärsnytta. TDC är en nordisk leverantör med eget nordiskt nät, men samtidigt med lokal närvaro. I Sverige är vi representerade över hela landet med 750 medarbetare. TDC Sverige AB är ett helägt dotterbolag till TDC A/S – Nordens tredje största telekomföretag med en årlig intäkt om 35,9 miljarder DKK (2009) och 12 000 medarbetare. TDC grundades i Danmark 1882.
tdc.se