Posten Norden i ny storsatsning på WAN- och videolösningar från TDC

Posten Norden gör en offensiv storsatsning på nya kommunikationslösningar, där TDC har vunnit kampen mot de andra operatörerna som leverantör av WAN- och videolösningar. Storleken på affären är betydande och omfattar cirka 2 700 sajter enbart i Sverige, vilket gör detta till en av de största datakomaffärerna i landet. Affären är nordisk och avtalet är på fyra år, med ett totalt ordervärde på cirka 180 MSEK.

Posten Nordens storlek och kritiska verksamhet kräver kommunikationslösningar av högsta kvalitet vad gäller prestanda, stabilitet och flexibilitet. Som leverantör till Posten Nordens WAN- och videolösningar har man nu valt TDC, vars lösningar utgår från TDCs nordiska IP VPN – en driftsäker infrastruktur som i de senaste mätningarna haft en tillgänglighet på 99,999 procent.

Vad gäller moderna mötestjänster är naturligtvis även prestandan intressant – dagens och morgondagens
videokonferenser kräver snabb och säker infrastruktur, vilket Posten Norden bedömer att TDC kan leverera.

Med de cirka 2 700 sajterna i Sverige är detta en av de absolut största datakommunikationsaffärerna i landet. Därtill kommer TDC även att leverera kommunikationslösningarna till Posten Nordens verksamheter i Danmark, Finland och Norge i detta nordiska samarbete mellan två nordiska företag. Med det som utgångspunkt omfattar avtalet för datakommunikation cirka 45 MSEK per år, vilket innebär omkring 180 MSEK under avtalsperiodens fyra år.

Posten Norden AB har bildats genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 42 miljarder SEK 2010 och drygt 40 000 medarbetare.

– I den samlade nordiska upphandling som nu genomförts har TDC presenterat lösningar som väl motsvarar de krav vi ställt upp för att skapa koncerngemensamma nordiska lösningar för datakommunikation inklusive videokonferenslösningar. Med de lösningar som våra partners ska leverera blir vi än mer kostnadseffektiva och uppnår ökad driftsäkerhet, säger Joss Delissen, CIO Posten Norden.

I likhet med Posten Norden har TDC ett brett
nordiskt erbjudande. TDC är Nordens tredje största telekomaktör, och med sin närvaro i samtliga nordiska länder är man ett logiskt val för företag som är, eller strävar att bli, nordiska. TDC har några av Sveriges mest framgångsrika företag som kunder, däribland Handelsbanken, Vattenfall, Clas Ohlson, Scandic och Mekonomen.

– Posten Norden har valt TDC som strategisk nordisk leverantör av datakommunikation. TDC med sin tydliga nordiska profil och infrastruktur är stolta och ödmjuka inför detta samarbete, säger Erik Heilborn, vd TDC Sverige.

PR Manager, TDC Sverige
Niclas Karnhill