Sju av tio finalister till Sjukvårdens IT-pris kunder till TDC

Sjukvårdens IT-pris, som delas ut på onsdag 9 december, uppmärksammar tekniklösningar som på olika sätt förbättrar och effektiviserar sjukvården i Sverige. TDC Sverige är leverantör till sju av tio nominerade organisationer, däribland videokonferenser och driftsäker kommunikation för Sjukvårdsrådgivningen.

Av de tio organisationer som slutnominerats till Sjukvårdens IT-pris 2009 är hela sju stycken kunder till teleoperatören TDC. Priset, som är uppdelat i fem kategorier, delas ut på Vårdgalan i Stockholm den 9 december. Bland TDCs kunder som nominerats till final återfinns bland andra Västra Götalandsregionen, Jönköpings läns landsting och Landstinget i Kronoberg. En av de mest spännande nomineringarna är Sjukvårdsrådgivningen och deras videolösning för banbrytande telemedicin, via Sjunet. Sjunet, som utvecklats tillsammans med TDC, är ett separat nät för landsting, privata vårdgivare och leverantörer, och möjliggör bland annat videoronder och distansrehabilitering i patientens eget hem. "Det är mycket roligt att så många av TDCs kunder är framgångsrika inom utveckling av IT i vården. Att vi är leverantör till hela sju utav tio finalister visar även på vår bredd och förmåga att utveckla och anpassa effektiva kommunikationstjänster för olika sorters företag. Gällande Sjukvårdsrådgivningen har vi sedan länge ett djupt samarbete, och våra gemensamma videokonferenslösningar är kostnadseffektiva och användarvänliga. Jag kan inte komma på något viktigare område än just sjukvård, och är därför extra glad och stolt över våra kunders nomineringar.”, säger Catharina Hedborg, Produkt- och marknadsdirektör TDC Sverige. Sjukvårdens IT–pris arrangeras av Dagens Medicin och Computer Sweden.